SAGAX FÖRVÄRVAR FASTIGHETER I STOCKHOLM FÖR 94 MKR

- Fastigheterna omfattar 18 500 kvadratmeter friköpt mark
- Uthyrningsbar area uppgår till 15 800 kvadratmeter varav 50 % industrilokaler
- Tillträde sker den 1 februari 2008

Sagax har idag avtalat om förvärv av fastigheterna Vitå 2 och Miklaholt 3 i Kista, Stockholms stad. Den sammanlagda köpeskillingen uppgår till 94 miljoner kronor. Tillträde sker den 1 februari 2008. Säljare är Gamla Livförsäkringsaktiebolaget SEB Trygg Liv (publ).

Kista har ett strategiskt läge intill E4 och E18, endast 15 minuter från centrala Stockholm. Båda fastigheterna ligger i nära anslutning till den planerade Kistamässan, vilken beräknas öppnas under hösten 2008.

Fastigheternas sammanlagda uthyrningsbara area är 15 800 kvadratmeter, varav 50 procent är lager- och produktionslokaler. Vitå 2 och Miklaholt 3 omfattar 9 100 respektive 6 700 kvadratmeter uthyrningsbar area. Uthyrningsgraden är 78 procent. Nuvarande hyresvärde beräknas uppgå till 12 miljoner kronor.

Kommentar av David Mindus, verkställande direktör, Sagax:

-"Vitå 2 och Miklaholt 3 är friköpta tomter vilket är ovanligt i Kista. Fastigheterna har intressanta lägen i förhållande till centrala Stockholm och till den planerade Kistamässan. Detta beräknas ha en positiv inverkan på fastigheternas framtida hyresvärde."