SAGAX FÖRVÄRVAR HÖGLAGER I STOCKHOLM FÖR 600 MKR

- Sagax har idag förvärvat 94 000 kvadratmeter höglager i Jordbro Industriområde söder om Stockholm.

- Köpeskillingen uppgår till 600 miljoner kronor motsvarande en direktavkastning om 7,3 % och 6 400 kronor per kvadratmeter.

- 140 miljoner kronor av köpeskillingen erläggs i form av Sagax aktieinnehav i det norska börsnoterade fastighetsbolaget Northern Logistic Property ASA.

Sagax har förvärvat lagerfastigheten Jordbromalm 3:1 i Haninge, Stockholms län. Fastigheten omfattar 183 000 kvadratmeter friköpt markarea och 94 000 kvadratmeter uthyrningsbar area, varav 96 % utgörs av höglager.

Fastigheten är belägen i Jordbro industriområde cirka 20 minuter söder om centrala Stockholm. I området återfinns bland annat Coca-Colas produktionsanläggning, Dagabs centrallager och Green Cargos lageranläggning.

Köpeskillingen uppgår till 600 miljoner kronor motsvarande 7,3 % initial direktavkastning och 6 400 kronor per kvadratmeter. 140 miljoner kronor av köpeskillingen erläggs i form av Sagax aktieinnehav i det norska börsnoterade fastighetsbolaget Northern Logistic Property ASA. 409 miljoner kronor av köpeskillingen finansieras genom ett bottenlån tillhandahållet av SBAB och återstoden med likvida medel från Sagax.

Förvärvet sker i bolagsform och tillträde har skett idag.

Kommentar av David Mindus, verkställande direktör, Sagax:

-      "Vi tror att utbudet av lagerlokaler i Stockholmsmarknaden, i likhet med utvecklingen under det senaste decenniet, kommer att fortsätta minska samtidigt som efterfrågan är stabil. Vi tror därför att det finns goda förutsättningar för långsiktigt real hyrestillväxt i detta marknadssegment. Den aktuella investeringen kommer även att bidra till Sagax förvaltningsresultat och löpande kassaflöde."

För ytterligare information, vänligen kontakta David Mindus på telefon 08 - 545 83 540.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick per 30 september 2010 till 1 019 000 kvadratmeter fördelat på 127 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap (symbol SAGA och SAGA PREF). Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 januari 2011 kl. 11.30.