SAGAX FÖRVÄRVAR LAGERFASTIGHET I HELSINGFORS FÖR 127 MKR

- Sagax förvärvar en lagerfastighet i Helsingfors med en uthyrningsbar area om 12 300 kvm.

- Anskaffningskostnaden uppgår till 127 Mkr motsvarande en direktavkastning om 7,8 %.

- Fastigheten är belägen intill trafikleden Ring III och 5 minuter från Helsingfors flygplats.

Sagax har idag avtalat om förvärv av en lagerfastighet i Helsingfors. Fastigheten omfattar 29 000 kvadratmeter friköpt markarea och 12 300 kvadratmeter uthyrningsbar area främst bestående av lagerlokaler. Fastigheterna uppfördes år 2000 och håller god standard.

Fastigheten har skyltläge från trafikleden Ring III (motorväg E18) och bedöms ha bra tillgänglighet med närhet till flera stora trafikleder. Helsingfors flyplats nås på 5 minuter. Sagax äger sedan tidigare flera fastigheter i närområdet.

Sagax anskaffningskostnad uppgår till 127 miljoner kronor motsvarande 7,8 % initial direktavkastning. Förvärvet sker i bolagsform och finansieras med befintliga kreditfaciliteter. Tillträde sker i maj.

Kommentar av David Mindus, verkställande direktör, Sagax:

-       "I och med förvärvet stärks Sagax ställning på hyresmarknaden i Helsingfors, vilken bedöms vara en av de delmarknader i Finland som har bäst förutsättningar för långsiktig tillväxt. Vi bedömer att den förvärvade fastigheten har ett långsiktigt attraktivt läge och att lokalerna håller hög standard."

För ytterligare information, vänligen kontakta David Mindus på telefon 08 - 545 83 540.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick per 31 december 2010 till 1 024 000 kvadratmeter fördelat på 129 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap (symbol SAGA och SAGA PREF). Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 april 2011 kl. 11.00.