Sagax förvärvar och tecknar nya hyresavtal

Sagax har träffat en avsiktsförklaring om förvärv av sex fastigheter i Finland från Konecranes för cirka 300 miljoner kronor inklusive stämpelskatter. Konecranes kommer att hyra samtliga lokaler på långsiktiga hyresavtal. Konecranes är ett världsledande företag inom lyftutrustning och underhållstjänster med en omsättning överstigande 13 miljarder kronor (2006). Fastigheterna omfattar cirka 74 000 kvadratmeter och används av Konecranes som huvudkontor och för service, lager och produktion. Förvärvet är villkorat av att berörda kommuner meddelar att de ej avser utnyttja sin förköpsrätt. Sådant meddelande beräknas erhållas inom ett par veckor varefter tillträde kommer att ske. Sagax gjorde sin första investering i Finland år 2004.

Sagax har sedan årsskiftet nyuthyrt cirka 9 000 kvadratmeter. Sagax nettouthyrning, det vill säga nyuthyrning minskat med kommande avflyttningar, uppgår därigenom till cirka 3 000 kvadratmeter hittills i år. Sagax har även medgivit en hyresgästs förtida avflyttning mot erhållande av en fast ersättning. Den avflyttade lokalen omfattar cirka 6 000 kvadratmeter och har, utöver den uthyrning som angivits ovan, hyrts ut på nytt. Sagax beräknas redovisa ett engångsresultat om 9 miljoner kronor under första kvartalet till följd av den erhållna avflyttningsersättningen.

Kommentar av David Mindus, verkställande direktör, Sagax:
- "Vi är stolta över att vi fått möjlighet att inleda ett samarbete med ett företag av Konecranes kaliber. Att investera i den här typen av verksamhetskritiska fastigheter passar vår investeringsstrategi och långsiktighet perfekt. Vad gäller uthyrningarna kan det konstateras både att det är god efterfrågan på bolagets lokaler och att Sagax förvaltare framgångsrikt omvandlat den goda efterfrågan till nya avtal. De erhållna hyresnivåerna ligger något över vår affärsplan för 2007."