SAGAX INTRESSEFÖRETAG SÖDERPORT AVYTTRAR FÖR 126 MKR

Söderport Fastigheter AB, vilket Sagax äger till lika delar med Hemfosa Fastigheter AB, säljer 17 fastigheter omfattande 18 500 kvadratmeter ur det bestånd av bilprovningsfastigheter som Söderport förvärvade 2012.

Försäljningen sker i två separata bolagstransaktioner och är i linje med den strategi som aviserades i samband med förvärvet av beståndet. Underliggande fastighetsvärde uppgår till 126 miljoner kronor. Sagax resultatandel av den realiserade värdeförändringen uppgår till 4,6 miljoner kronor.

Försäljningen avser samtliga fastigheter i två geografiskt begränsade områden varav det ena är Skåne samt det andra Göteborgsregionen. Frånträde har skett den 20 december samt den 15 januari.

Kommentar av David Mindus, verkställande direktör, Sagax:

-       ”Vi har sålt två geografiskt avgränsade delar av vårt bilprovningsbestånd. I och med dessa transaktioner har vi avyttrat samtliga fastigheter utanför Stockholmsregionen."

För ytterligare information, vänligen kontakta David Mindus på telefon 08 - 545 83 540.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick per 31 oktober 2013 till 1 159 000 kvadratmeter fördelat på 134 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap. Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 januari 2014 kl. 11.30.