SAGAX INTRESSEFÖRETAG SÖDERPORT FORTSÄTTER RENODLA

Söderport Fastigheter AB, vilket Sagax äger till lika delar med Hemfosa Fastigheter AB, säljer 27 fastigheter omfattande 21 100 kvadratmeter ur det bestånd av bilprovningsfastigheter som Söderport förvärvade 2012.

Försäljningen sker via bolag och är i linje med den strategi som aviserades i samband med förvärvet av beståndet. Underliggande fastighetsvärde uppgår till 89 miljoner kronor. Sagax resultatandel av den realiserade värdeförändringen uppgår till 7 miljoner kronor.

Försäljningen avser samtliga fastigheter i två geografiskt begränsade områden varav det ena avser södra Norrland samt det andra Östergötland, Södermanland och Gotland. Frånträde sker den 16 oktober.

Kommentar av David Mindus, verkställande direktör, Sagax:

-       ”Vi har sålt två geografiskt avgränsade delar av vårt bilprovningsbestånd vilket är i linje med strategin att fokusera portföljen till våra kärnmarknader."

För ytterligare information, vänligen kontakta VD David Mindus på telefon 08 - 545 83 540.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick per 30 juni 2013 till 1 306 000 kvadratmeter fördelat på 139 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap. Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 oktober 2013 kl. 16.00.