SAGAX INVESTERAR 1 585 MILJONER KRONOR I FRANKRIKE

Den 5 maj 2024 (Pressmeddelande nr. 7, 2024) offentliggjorde Sagax att bolaget förvärvat 27 % av en fastighetsportfölj i Frankrike omfattande 43 fastigheter med en uthyrningsbar area om 285 000 kvadratmeter och 902 000 kvadratmeter friköpt mark. Sagax har idag förvärvat ytterligare 43 % av fastighetsportföljen.

Sagax genomför transaktionen genom förvärv av 43 % av andelarna i det fastighetsägande SPV-bolaget. Investeringen motsvarar ett fastighetsförvärv om 1 585 miljoner kronor.

Efter dagens förvärv äger Sagax 70 % av det fastighetsägande SPV-bolaget. Andelarna, som är onoterade, förvärvas från ett europeiskt försäkringsbolag.

Fastigheterna är fullt uthyrda till Metro AG som använder lokalerna för grossistverksamhet inom HORECA-segmentet. Hyresavtalen har en genomsnittlig återstående löptid om 10 år. Metro AG har fler än 90 000 anställda och omsättningen uppgick till cirka 350 miljarder kronor under 2023.

Fastighetsportföljen är koncentrerad till Paris-, Lyon-, Lille- och Marseilleregionerna. Årshyran (exklusive tillägg) uppgår till motsvarande 270 miljoner kronor och är indexerad till ILC, ett standardindex för kommersiella hyresavtal i Frankrike. Hyresgästen svarar för samtliga drifts- och underhållskostnader med undantag för periodiskt underhåll.

För ytterligare information, vänligen kontakta VD David Mindus på telefon 08 – 545 83 540.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav per 30 juni 2024 uppgick till 4 425 000 kvadratmeter fördelat på 918 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information finns på www.sagax.se