SAGAX INVESTERAR 625 MILJONER KRONOR I FEM TRANSAKTIONER

Sagax har genom fem separata transaktioner förvärvat fyra fastigheter i Paris och två fastigheter i Nederländerna. Den sammanlagda investeringen uppgår till motsvarande 625 miljoner kronor varav 458 miljoner kronor avser Paris och 167 miljoner kronor avser Nederländerna.

Fastigheterna har en uthyrningsbar area om 45 800 kvadratmeter huvudsakligen bestående av lokaler för lager- och industriändamål. Årshyran uppgår till motsvarande 42 miljoner kronor. Uthyrningsgraden uppgår till 86 % och hyresavtalens genomsnittliga återstående löptid till 5,1 år.

Av investeringarna beräknas motsvarande 428 miljoner kronor tillträdas under det tredje kvartalet 2021. Återstående 197 miljoner kronor beräknas tillträdas under det första kvartalet 2022. Vid fastighetsförvärv i Frankrike har berörda kommuner förköpsrätt. Denna förköpsrätt omfattar motsvarande 458 miljoner kronor.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick den 30 juni 2021 till 3 615 000 kvadratmeter fördelat på 693 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information finns på www.sagax.se.