• Sagax/

SAGAX OCH NP3 SLUTFÖR 50/50 JOINT VENTURE I ENLIGHET MED TIDIGARE OFFENTLIGGJORD AVSIKTSFÖRKLARING

Sagax offentliggjorde den 31 augusti 2020 (Pressmeddelande nr. 19, 2020) att bolaget avtalat om förvärv av 37 fastigheter i Sverige för 1 410 miljoner kronor samt ingått en avsiktsförklaring med NP3 Fastigheter AB (”NP3”) om upprättande av joint venture för ägande och förvaltning av dessa fastigheter.

Tillskapandet av joint venture-strukturen var bland annat villkorad av en extra bolagsstämma i NP3 och att erforderliga samarbetsavtal ingicks. Samtliga villkor är nu uppfyllda och joint venture-strukturen etablerades den 11 december 2020.

Syftet är bland annat att kunna erbjuda hyresgästen lokal service. Drygt 40% av fastighetsvärdet återfinns på orter där NP3 är etablerade men där Sagax saknar förvaltning. Sagax är sedan 2016 aktieägare i NP3 och äger 20% av rösterna.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick den 30 september 2020 till 3 565 000 kvadratmeter fördelat på 698 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information finns på www.sagax.se