Sagax rapport för perioden januari till och med september 2006

* Hyresintäkterna steg till 176,4 (122,9 motsvarande period föregående år) miljoner kronor.
* Förvaltningsresultatet steg till 66,8 (33,4) miljoner kronor.
* Periodens resultat efter skatt steg till 96,4 (40,2) miljoner kronor, motsvarande 6,82 kronor per stamaktie. Orealiserade värdeförändringar bidrog med 47,7 (9,4) miljoner kronor till periodens resultat.
* Tidigare lämnad prognos för resultatet för år 2006 om 90 miljoner kronor exklusive värdeförändringar och skatt kvarstår.
* Den årliga intjäningsförmågan har stigit till 98 miljoner kronor exklusive värdeförändringar och skatt.

Direktavkastningen uppgick till 8,4 % under perioden. Hyresavtalens genomsnittliga löptid uppgick till 7,0 år vid periodens utgång. Sagax genomsnittliga räntebindning uppgick till 4,8 år vid periodens utgång. Det bedömda marknadsvärdet på koncernens fastigheter var 2 708 miljoner kronor vid periodens utgång. Hyresmarknaden inom Sagax marknadssegment är fortsatt stabil och bolagets uthyrningsgrad är fortsatt god (96 %).

Med utgångspunkt i årets första nio månader kvarstår Sagax tidigare lämnade prognos om att under år 2006 nå ett resultat före värdeförändringar och skatt om 90 miljoner kronor med nuvarande fastighetsinnehav.