• Sagax/

SAGAX UTREDER FÖRUTSÄTTNINGARNA FÖR ATT GENOMFÖRA EN RIKTAD NYEMISSION AV STAMAKTIER AV SERIE D

AB Sagax (publ) (”Sagax” eller ”Bolaget”) har uppdragit åt ABG Sundal Collier att utreda förutsättningarna för att genomföra en riktad kontant nyemission om upp till cirka 16 miljoner stamaktier av serie D (”Nyemissionen”) till svenska och internationella professionella investerare i Norden och vissa andra jurisdiktioner genom en så kallad accelererad book building-process. Den potentiella Nyemissionen ryms inom bemyndigandet från årsstämman den 6 maj 2020.

Syftet med Nyemissionen är att stärka Bolagets kreditprofil samt att skapa ytterligare finansiell flexibilitet för fastighetsinvesteringar. Nyemissionen förväntas även bidra till ökad likviditet i aktien. Bolaget har mottagit intresseanmälningar för att delta i Nyemissionen från ett flertal professionella investerare, däribland Filip Engelbert, tillika styrelseledamot i Bolaget. De totala intresseanmälningarna uppgår sammanlagt till en betydande del av Nyemissionen.

Den potentiella Nyemissionen förutsätter ett styrelsebeslut, vilket tillsammans med prissättning och tilldelning beräknas ske innan handeln öppnar på Nasdaq Stockholm den 2 juni 2020. Bolaget kommer att informera om utfallet av Nyemissionen i ett pressmeddelande när book building-processen har avslutats. Styrelsen kan välja att när som helst avsluta processen och avstå från att genomföra Nyemissionen.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick den 31 mars 2020 till 3 297 000 kvadratmeter fördelat på 653 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 juni 2020 kl. 17:31 (CEST).