Tomten gifter sig! Tomteland firar med Julfestival i dagarna 3!

Report this content

Tomten och Tomtemor greps av bröllopsyra när prinsessan Victoria och prins Daniel gifte sig i somras nu blir det bröllop på Tomteland 3-5 december.

-Ja, det stämmer säger Camilla Collett, chef på Tomteland, efter trehundra års trolovning slår Tomten och Tomtemor till och gifter sig. Vi kommer att fira med Nordens största Julfestival här på Tomteland. Vigseln mellan Tomten och Tomtemor blir Julfestivalens absoluta höjdpunkt.

Tomtens bröllop blir en enastående upplevelse lovar man från Tomteland. Tomtar gifter sig alltid i dagarna 3 och alltid utomhus i skymningen så också i detta fall. Varje eftermiddag under Julfestivalen kommer bröllopscermonin gå av stapeln. Hela Tomteland kommer då att lysas upp av torgeldar, facklor och marschaller. Podiet där själva vigseln kommer att äga rum ligger vid den isbeprydda sjön mitt i hjärtat av Tomteland. Bröllopsakten börjar med en storslagen parad där alla eminenta gäster anländer till specialskriven musik av Tomtens hovkompositör Mats Bender från Vansbro. När gästerna anlänt kommer självaste Tomten flankerad av sina tomtenissar. Sist kommer den mytomspunna Tomtemor med ett brudfölje av söta tomtenissor. Mats Bender har också fått hedersuppdraget att komponera Tomtemors bröllopsmarsch. Självaste vigselakten kommer man inte avslöja något om från Tomtelands sida förrän den första Bröllopsdagen den 3 december.

-Då får alla inbjudna gäster och världspressen vara med om den stämningsfulla premiärvigseln säger Camilla. Detta är en världsunik företeelse. Det finns ju bara en Jultomte och han gifter sig bara en gång i sitt månghundraåriga liv, att det sker just nu i detta århundrade är fantastiskt.

Spännande gäster från när och fjärran är som sagt inbjudna att närvara. Eller vad sägs om självaste Kung Bore( Kung Vinter) och hans följe, skogstomtar och troll med flera sagoväsen från sagans värld, barn och landshövdingar samt medlemmar ur kungahuset är också inbjudna att delta under dessa glädjefyllda dagar som med all säkerhet kommer att få det att lysa över Sverige under den mörka decembermånaden.

Julfestivalen är festligheterna som kommer att pågå hela helgen under Tomtebröllopet. Julfestivalen blir en storslagen upplevelse i sig där man förutom att bevittna Tomtens bröllop får uppleva gamla jultraditioner och mathantverk. En gammeldags julmarknad med hantverkare kommer också att vara en del av Julfestivalen. Arne Weise kommer att sitta i mysfotöljen och tända ljuset som han gjort i SVT under alla år på Julafton. Därefter blir det en julparad av leksaker som likt den på TV hoppar in i Tomtens stora säck till tonerna av Jultomtens kända paradmarsch. Under Julfestivalskvällarna 3-4 december går Tomtelands välkända julshow Midvinterblot för fulla hus samt den 5 december på söndagskvällen en stämningsfylld julmiddag framför brasan i Tomtens jättelika Verkstad. Både dags och kvällsprogram avslutas med fackeltåg och fyrverkerier. (läs mer i bifogat Julfestivalsprogram)

-Därtill kommer vi att ha turer med ren och häst och släde, pepparkaksbak, julpyssel för de små, körer som sjunger julsånger, eld och cirkusartister, samt alla Tomtelands spännande sagofigurer som står för en sagolik julunderhållning, säger Bos Maria Andersson, Tomtelands programansvarig.

Önskar ni ytterligare information? Kontakta Tomten, 0250-287 70, tomten@tomteland.se eller Camilla Collett, Platschef Tomteland, 0250-287 73 eller 073-324 24 52, camilla.collett@tomteland.se eller Torbjörn Wallin, VD/Koncernchef, 0250-462 71 eller 070-649 12 89, torbjorn.wallin@gronklittsgruppen.se

Tomteland är en Temapark inom Grönklittsgruppen som är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och omfattar följanden anläggningar inom Camping, Temaparker och Skidanläggningar: Orsa Grönklitt, Orsa Björnpark, Orsa Camping, Orsa Bowling, Enåbadets Camping, Siljansbadets Camping, Sagolandet Tomteland och Tänndalen

Taggar: