Onsdag på Säkerhetspolitiskt sommartorg i Almedalen: säkerhetspolitiskt försnack med folkpartiet

Report this content

I dag tar vi pulsen på Folkpartiets Allan Widman och ungdomsförbunden framtidsspanar. Vi diskuterar vilken framtid Sydsudan möter inför att landet utropar sin självständighet 9 juli. Profiler från politik till näringsliv läser roller ur dokumentärpjäsen SEVEN. Inga-Britt Ahlenius f d undergeneralsekreterare på FN, Rolf Ekéus, FN-ambassadör och Maria Abrahamsson (m) debatterar om FN gör världen säkrare. Dr Magnus Ranstorp och Malena Rembo från SÄPO nagelfar hur allvarliga hoten är i vår närhet efter självmordsbombare i Stockholm.

9.00-10.00 Gör FN världen säkrare?
Medverkande: Inga-Britt Ahlenius, fd undergeneralsekreterare i FN. Maria Abrahamsson, riksdagsledamot (M). Rolf Ekéus, FN-diplomat.
Moderator: Linda Nordin Thorslund, Svenska FN-förbundet

10.30-11.30 Väpnat våld mot kvinnor
Medverkande: Chris Coulter, Indevelop, Jon Bergeå, Kristna Fredsrörelsen, Charlotte Petri Gornitzka, Sida, Petra Tötterman Andorff, IKFF. Moderator: Maja Åberg, Amnesty.

12.30-13.30 Terrorn i vår närhet – vad betyder den för säkerheten i Skandinavien? : Dr Magnus Ranstorp, Försvarshögskolan. Nils Brinch, terrorkorrespondent, TV2 Danmark. Malena Rembe, chefsanalytiker, Säkerhetspolisen. Moderator: Per Gudmundson, SvD

14.00-15.30 Land ska byggas – utmaningar för Sydsudan: Michael Sahlin, Sveriges särskilda sändebud till Sudan. Richard Zajac-Sannerholm, FBA. Linda Nordin Thorslund, Svenska FN-förbundet. Per Karlsson, Sida. Egbert Wesselink, ECOS. Eldridge Adolfo, FBA. Moderator: Marika Griehsel

16.00-17.30 SEVEN i Almedalen – beslutsfattare gestaltar kvinnorättsaktivister på scen
Medverkande: Charlotte Petri Gornitzka, generaldirektör, Sida, Mari Jungstedt, författare, Katerina Janouch, journalist och författare, Mikael Damberg (S), utbildningspolitisk talesperson, Stefan Fölster, chefsekonom, Svenskt Näringsliv, Henrik Landerholm, generaldirektör, Folke Bernadotteakademin och Camilla Robinson Seippel, ansvarig för samhällskontakter, Swedbank. Moderator: Mikael Olsson, SR

18.15-18.45 Säkerhetspolitiskt försnack med Folkpartiet
Medverkande: Allan Widman (FP)

20.00-21.00 På spaning efter de mänskliga rättigheterna

Plats: Antons, Restaurang Hamnplan 5, i hörnet Hamnsplan/Cramérgatan

För mer info: Kontakta Malin Nilsson, projektledare för Säkerhetspolitiskt sommartorg, telefon 070-763 48 53 eller ansvarig arrangör för enskild programpunkt som finns utskrivet här www.sommartorg.se

Säkerhetspolitiskt sommartorg är en gemensam satsning av 14 organisationer med syfte att föra säkerhetspolitiska samtal med ett brett deltagande under Almedalsveckan. 2011 arrangeras torget för fjärde gången. Seminarierna hålls i centrala Visby, bara ett stenkast från Stora scenen. Adressen är ”Antons”, Restaurang Hamnplan 5, i hörnet Hamnplan/Cramérgatan.