Torsdag på Säkerhetspolitiskt sommartorg i Almedalen: säkerhetspolitiskt försnack med centerpartiet

Report this content

I dag frågar vi ut centerpartiets Abir Al-Sahlani om vilka försvarssamarbeten Sverige bör ha. Vi ställer frågan om svensk exportpolitik står i kontrast till ambitionen att främja de mänskliga rättigheterna och den ledande kvinnorättsaktivisten Azza Kamal kommer från Kairo till Almedalen för att diskutera vart utvecklingen i Mellanöstern och Nordafrika är på väg. Och så visar filmaren Marika Griehsel sin nya dokumentär om Margot Wallströms arbete mot sexuellt våld i konflikter.

9.00-10.00 Exportkrediter- guld och gröna skogar?
Medverkande: Beatrice Arnessen, Exportkreditnämnden (EKN). Olle Thorell (S). Representant från (M). Lise Bergh, Amnesty International. Bo Forsberg, Diakonia

10.30-11.30 Where are North Africa and the Middle East heading after the revolutions?
Medverkande: Azza Kamel, Appropriate Communication Techniques for Development, Egypten. Fredrik Uggla, Sida. Mikael Eriksson, FOI. Ann Linde (S). Karin Enström (M). Moderator: Cecilia Uddén, korrespondent, Sveriges Radio

12.30-13.30 Är tiden ute för ett gemensamt europeiskt asylsystem?
Medverkande: Maria Åsenius, kabinettschef EU-kommissionen, Bryssel. Jan O Karlsson, programchef för Global Utmanings programområde Migration och tidigare ordf. i FN-kommissionen Global Commission on International Migration samt bistånds- och migrationsminister. Madelaine Seidlitz, Amnesty International. Moderator: Alexandra Segenstedt, Röda Korset

14.00-15.30 Filmvisning: Wallströms resolution
Medverkande: Filmaren Marika Griehsel och forskaren Louise Olsson från FBA diskuterar tillsammans med Kvinna till Kvinnas generalsekreterare Lena Ag.

18.15-18.45 Säkerhetspolitiskt försnack med centerpartiet
Medverkande: Abir Al-Sahlani (C) Utrågare: Christoffer Burnett-Cargill, Svenska Freds och Lena Ag, Kvinna till Kvinna

Plats: Antons, Restaurang Hamnplan 5, i hörnet Hamnsplan/Cramérgatan

För mer info: Kontakta Malin Nilsson, projektledare för Säkerhetspolitiskt sommartorg, telefon 070-763 48 53 eller ansvarig arrangör för enskild programpunkt som finns utskrivet här www.sommartorg.se

Säkerhetspolitiskt sommartorg är en gemensam satsning av 14 organisationer med syfte att föra säkerhetspolitiska samtal med ett brett deltagande under Almedalsveckan. 2011 arrangeras torget för fjärde gången. Seminarierna hålls i centrala Visby, bara ett stenkast från Stora scenen. Adressen är ”Antons”, Restaurang Hamnplan 5, i hörnet Hamnplan/Cramérgatan.