• Sako Oy/

Försvarsmakten i Finland och i Sverige upphandlar en gemensam eldhandvapensgrupp av Sako Ltd

Report this content

Försvarsmakten i Finland och försvarsmakten i Sverige har undertecknat ett ramavtal som gäller en gemensam eldhandvapengrupp med Sako Oy den 27 mars 2023 vid Sakos fabrik i Riihimäki.

Avtalet undertecknades, bemyndigad av Finlands Försvarsminister, av direktören för Finlands försvarsmakts logistik, generalmajor Jari Mikkonen och av brigadgeneral Jonas Lotsne, direktör för verksamhetsområde armémateriel inom FMV i Sverige samt för Sako Ltd. Raimo Karjalainen, CEO och styrelsemedlem och Dott. Franco Gussalli Beretta, Sako Oy:s styrelseordförande.

- Vi sätter stort värde på avtalet och vill tacka försvarsmakten i Sverige och försvarsmakten i Finland för gott samarbete med Sako Oy och för det förtroende som vi fått. I och med detta avtal börjar Sako Ltd  tillverka mera halvautomatiska vapen igen, konstaterar Raimo Karjalainen, CEO och styrelsemedlem för Sako Oy.

Ramavtalet möjliggör en kostnadseffektiv upphandling av nya eldhandvapen både Finland och i Sverige.  Ramavtalet är till en början på 10 år och därefter följer tre optionsperioder på sju år ända fram till den 31 december 2053.

Finland upphandlar i den första fasen automatkarbiner och personliga skyddsvapen för fälttest. Upphandlingens totala värde med moms är cirka 0,7 miljoner euro.

”Ramavtalet som ingåtts mellan försvarets logistikinrättning, ämbetsverket för Sveriges armémateriel och Sako Ltd om upphandling av eldhandvapen är en fortsättning på ett flera decennier långt samarbete mellan Försvarsmakten och Sako Ltd. Denna eldhandvapengrupp kommer att i framtiden stegvis ersätta Försvarsmaktens nuvarande automatkarbiner, halvautomatiska prickskyttegevär och tunga prickskyttegevär. Försvarsmakten kommer att stegvis slopa de befintliga vapensystemen, och därmed avstår man på ett ett kontrollerat och kostnadseffektivt sätt från det nuvarande systemet, konstaterar generalmajor Jari Mikkonen, chef för Försvarsmaktens logistikinrättning.”

Sverige gjorde vid samma möte via ramavtalet en första serieupphandling av automatkarbiner och personliga skyddsvapen. Sverige upphandlar en ansenlig mängd vapen. Det första avtalet omfattar vapen till ett värde av cirka 875 miljoner svenska kronor (78 miljoner €).

- Det undertecknade avtalet har stor betydelse för tillväxten i Sakos affärsverksamhet och för båda ländernas försvarsförmåga och försörjningsberedskap. Med Sako Ltd:s produkter säkerställs att både Finlands och Sveriges försvarsmakter har utrustning som är viktig för landens säkerhet. Avtalet har stor betydelse långt in i framtiden och sysselsättningseffekten är betydande för Sako. Redan nu jobbar flera tiotals personer inom projektet, med utmärkta arbetsinsatser och engagemang. Utöver nya jobb har projektet stor betydelse även med avseende på nya investeringar och Sako Ltd:s underleverantörer. Vi riktar ett stort tack till företagets ägare Beretta Holding, som har haft tilltro till vårt bolag och bidragit till att Sako har förutsättningar för att genomföra detta avtal, fortsätter Raimo Karjalainen, CEO och styrelsemedlem för Sako Ltd.

Ramavtalet med verksamhetsområde armémateriel inom Sveriges försvarsmakt omfattar i detta skede automatkarbiner av kalibern 5.56x45 och 7.62x51, gevär för prickskytte av kalibern 7.62x51 och .338 Lapua Magnum (8.6mm).

- Avtalet som undertecknades idag påverkar i praktiken hela personalen inom Sveriges Försvarsmakt, som på lång sikt får nya moderna vapen. Vi tar detta stora steg för att i praktiken ersätta alla vapen inom Försvarsmakten i Sverige och det är vi väldigt glada över, säger Jonas Lotsne, chef för armématerial inom FMV.

De nya vapnen som nu upphandlas ersätter de nuvarande automatkarbinerna AK4 och AK5 samt prickskyttegeväret Psg90.

Sveriges Försvarsmakt har redan en längre tid haft behov av att modernisera sina vapen. De nuvarande systemen AK4 har använts sedan 1960-talet och AK5 togs fram i början av 1980-talet och systemet har uppdaterats flera gånger efter att det tagits i bruk. I och med de nya vapensystemen som upphandlas kommer Sveriges Försvarsmakt att ha en modern och lättare vapengrupp med bättre ergonomi och justeringsmöjligheter för att passa alla användare.

Ramavtalet på tio år är ett avtal om gemensam upphandling av vapensystem och anknytande teknik. Syftet är att förbättra försörjningsberedskapen i båda länderna och förbättra samverkansförmågan genom att använda samma slags vapen och ammunition.

Att både Sverige och Finland upphandlar enhetliga vapensystem av samma tillverkare ger bättre möjligheter till samverkan såväl gällande vapenanvändning, övning, utvecklingsarbete som upphandling av ammunition. En finsk vapentillverkare är ett tryggt alternativ för vapenupphandling på lång sikt, fortsätter Jonas Lotsne.

Systemet med prickskyttegevär planeras att tas i bruk år 2024. När det gäller det nya 5.56 kalibers stormgeväret tas det i bruk år 2025, varefter det är dags för de övriga vapentyperna. De tas i bruk stegvis i takt med att nya vapen levereras. Ibruktagningen inkluderar utbildning och utbildningsmaterial för Försvarsmaktens utbildare, den tekniska personalen samt den övriga personalen.

Innan leveranserna inleds görs för varje vapentyp omfattande testning, där kvaliteten, vapenhanteringen och ergonomin testas i varierande förhållanden. Testningen görs av både testningspersonal inom FMV och av trupper.

7.62x51:

5.56x45:

Kuva, joka sisältää kohteen ase

Kuvaus luotu automaattisesti

SAKO TRG M10:

For more information concerning Sako Ltd.:

CEO och styrelsemedlem, Sako Ltd., Raimo Karjalainen, tfn 010 830 5200 (växel).

Finlands Försvarsmakt informerade den 18 maj 2022 om beredning av ett ramavtal som gäller en gemensam eldhandvapengrupp för Finland och Sverige.

Om Sako

Sako grundades år1921 och har en skiftande historia. Sako grundades för att reparera och underhålla vapnen i Finlands skyddskårer. Verkstaden blev ett bolag med namnet Suojeluskuntain Ase- ja Konepaja Osakeyhtiö (”Skyddskårernas Vapen- och Maskinverkstad Aktiebolag”) och år 1927 blev det ett aktiebolag med det förkortade namnet Sako. Företaget har haft en central roll i Finlands försvarsindustri och har varit en pålitlig leverantör för tiotals försvarsmakter runt om i världen.

Sako har tagit fram militär-, prickskytte- och jaktgevär samt patroner redan i hundra år. Vårt rykte, våra högklassiga produkter och vår trovärdighet utgår ifrån våra anställdas unika färdigheter och yrkesstolthet. Under de hundra åren har företaget vuxit och fokuserat på internationalisering, utmärkta produkter, respekt för de egna hantverkarna och personalen samt tillhandahållande av innovativa lösningar för våra kunders behov.

År 2000 anslöts Sako till Beretta Holding Group, med unika tillverkningstraditioner inom skjutvapen som sträcker sig ända till år 1526. Det här samarbetet är för Sako en unik möjlighet att tillhandahålla omfattande lösningar och system för kunderna.

Sako ser på framtiden med större tillit än någonsin. Det är med stolthet som vi fortsätter utvecklar våra gevärtillverkningsfärdigheter och -kunskaper med respekt för den omgivande naturen.

About Beretta Defense Technologies

BDT – Beretta Defense Technologies is the strategic alliance of Beretta Holding companies that provide products and services to enable superior performance in the Defense and Law Enforcement communities. State-of-the-art machinery, extensive research and development capabilities, and long-standing worldwide experiences allow BDT-member company products to respond to the ever-changing needs of defense and security personnel. Together, they offer one of the most complete offerings in the industry: including various services, firearms, ammunition, optics and electro-optics as well as tactical clothing.