Tremånadersrapport

Report this content

Tremånadersrapport 1 september - 30 november 1999 Ovanligt gott snöläge i fjällen inför julen. *Koncernens omsättning uppgick under perioden till 9,6 Mkr (11,1) och resultatet före skatt uppgick till -42,9 Mkr (-34,8). Periodens resultat, som bl a belastas av kostnader för genomförda och pågående förvärv, är alltid säsongmässigt negativt på grund av att huvuddelen av intäkterna inflyter under vinterperioden december - april. *Förvärvet av Åre-Vemdalen slutförs under senare delen av december 1999. *Ski*Online - nu bokningsbart på www.salen.com. *50% av aktierna i Sälens Högfjällshotell AB har under perioden förvärvats varefter ägandet uppgår till 82%. *SälenStjärnan har utsetts till "Årets börsföretag" inom finansiell information av tidningarna Dagens Industri och Aktiespararen. *Utsikterna är mycket goda för ökad vinst per aktie under innevarande verksamhetsår (6,19 kr). Detta är SälenStjärnan AB ("Sälen*") Sälen* äger och driver skidanläggningarna Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället. Från slutet av december 1999 kommer även skidanläggningarna i Åre och Vemdalen att ingå i koncernen. Inom koncernen ägs eller förmedlas stugor med närmare 14 000 bäddar i Sälen och 5 000 bäddar i Åre och Vemdalen. Visionen är att Sälen* skall utveckla produkter för nya skidgenerationer och vara ett av de branschledande skidortsföretagen i Europa. Affärsidén är att erbjuda marknaden en högkvalitativ gästanpassad alpin vinterupplevelse. Den största intäktskällan är försäljning av liftkort. Efter förvärvet av Åre-Vemdalen uppgår marknadsandelen av liftkortsförsäljningen i landet till drygt 50%. Omsättning och resultat Koncernens omsättning uppgick under perioden till 9,6 Mkr (11,1). Koncernens resultat före skatt uppgick till -42,9 Mkr (-34,8). Omsättningens och kostnadernas fördelning framgår av nedanstående tabell. Sälens Högfjällshotell ingår i koncernen från den 1 oktober 1999 och belastar periodens resultat med -4,1 Mkr (-2,4). På grund av en sen säsongstart är intäkterna för jämförbara enheter -3,3 Mkr lägre än för motsvarande period föregående år. Den kraftiga utvecklingsfas som Sälen* genomgått under hösten med en ny organisation, nytt huvudkontor, byte av ekonomisystem och utveckling av det internetbokningsbara IT-systemet Ski*Online samt förvärvet av Åre- Vemdalen har planenligt givit ökade kostnader under perioden. Företagsförvärv På den ordinarie bolagsstämman i Sälen* den 11 december 1999 beslöts att emittera 2 450 000 B-aktier till Investment AB Bure som utöver 70 Mkr kontant utgör likvid för Åre-Vemdalen. Åre-Vemdalen konsolideras från slutet av december 1999. Åre är ett starkt varumärke inom alpin skidåkning i Europa och är en av de få nordiska orter som kan jämföras med alperna. Verksamheten bedrivs inom lift, logi, skidskola och restaurang. Bolaget äger dessutom 50% och har en option att förvärva resterande delen av ett företag verksamt inom skiduthyrning. Omsättningen under 1998 uppgick till ca 200 Mkr och vinsten före skatt till 16 Mkr. Sälen och Åre bildar tillsammans en slagkraftig enhet inom nordisk turism där konkurrensen ständigt skärps genom allt större aktörer som marknadsför resmål runt om i världen, ofta s k sol- och badresor. Den nya koncernens storlek och finansiella styrka ökar möjligheten att framgångsrikt sälja ingående skidorter till såväl svenska som utländska gäster. Betydande synergier skapas inom inköp, marknadsföring, IT-system med Sälen*s nyutvecklade IT-system Ski*Online m m. Samordningsvinsterna beräknas inom tre år uppgå till 10-15 Mkr årligen. Omstruktureringskostnaderna är obetydliga. Vinsten per aktie förväntas genom förvärvet att öka under de närmaste åren. Per den 30 september har 50% av aktierna i intressebolaget Sälens Högfjällshotell förvärvats, varefter Sälen*s ägarandel uppgår till 82%. Bolaget driver verksamheter inom rumsuthyrning, konferens och restaurang. Omsättningen uppgick föregående verksamhetsår till 49 Mkr och vinsten före skatt till 1,4 Mkr. Högfjällshotellet erbjuder en produkt som i hög grad är anpassad för den utländska marknaden. Verksamheten En varm höst medförde att liftarna öppnade först den 19 november, vilket är något senare än vanligt. Den ackumulerade liftkortsförsäljningen per vecka 49 uppgick till 4,3 Mkr jämfört med 6,1 Mkr motsvarande tidpunkt förra året. På grund av den sena säsongstarten fick ett par arrangemang i Tandådalen och Lindvallen ställas in. Beläggningsgraden i egna och förmedlade stugor perioden jul - 1 maj har per vecka 49 ökat till 74 % (73%) trots att fler stugor har tillkommit genom årets investeringar. Aktuellt snöläge är mycket fint med en halv meter natursnö i Sälen. www.salen.com Under hösten 1999 har en ny hemsida med adressen www.salen.com tagits i bruk. På hemsidan presenteras de olika varumärkenas profiler och produktutbud. Hemsidan integrerar även marknadsföring med försäljning genom att logi, skidskola, skidhyra och liftkort är bokningsbart online genom IT-systemet Ski*Online. Ski*Online ökar gästernas bekvämlighet, skapar möjlighet till merförsäljning och ger rationaliseringseffekter inom försäljningsenheterna. En stor framtida potential ligger i att elektroniskt kunna kommunicera med gästerna med möjlighet till behovsanpassad direktreklam via e-mail. Genom internet ökar möjligheten att nå den utländska marknaden genom att översätta hemsidan med Ski*Online till flera språk. Omfattande investeringar och utvecklingsarbete har lagts ned i systemet som bedöms vara det främsta i sitt slag och ligga i utvecklingens absoluta framkant. Kassaflöde Resort cashflow, vilket definieras som intäkter minus kostnader hänförliga till skidanläggningarna, uppgick under perioden till -35,7 Mkr (-27,3). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -20,2 Mkr (-2,5) och periodens kassaflöde efter investerings- och finansieringsverksamheterna uppgick till -21,8 Mkr (-28,6). Investeringar Under perioden uppgick investeringarna till 43,2 Mkr (30,1) exklusive anläggningstillgångar som tillkommit genom förvärvet av Sälens Högfjällshotell. Dessutom har under föregående bokslutsår nedlagts 33,4 Mkr som avser stuginvesteringar till innevarande säsong. Periodens investeringar avser främst färdigställande av de nya stugorna i Lindvallen (Timmerbyn) och Hundfjället (Trollbäcken). Likviditet och finansiering Koncernens likvida medel uppgick till 39,2 Mkr (23,4) inklusive ej utnyttjade checkkrediter (103 Mkr) och tillfälligt amorterade kortfristiga krediter. Den räntebärande nettoskulden har under perioden ökat med 121,1 Mkr till 377,1 Mkr. Genom förvärvet av Högfjällshotellet har tillförts räntebärande nettoskulder på 38,4 Mkr. Resterande ökning av räntebärande nettoskuld orsakas av att huvuddelen av intäkterna inflyter under vintersäsongen. Genomsnittlig räntekostnad (finansnetto/genomsnittlig nettoskuld) uppgick till 5,4 % (5,9). Personal Medelantalet anställda uppgick till 274 st vilket är en ökning med 50 personer jämfört med motsvarande period förra året. Genom förvärvet av Sälens Högfjällshotell har 23 personer tillförts koncernen. Millennieskifte Arbetet med att förbereda koncernen för millennieskiftet har pågått sedan i början av 1998. Samtliga identifierade problemområden har analyserats och vid behov åtgärdats. Under hösten 1999 har IT-systemen provkörts i år 2000-miljö. Koncernens verksamheter och informationsgivning till aktiemarknaden kommer inte att påverkas av millennieskiftet. Moderbolaget Moderbolaget har inte haft någon omsättning under perioden vilket var likartat under motsvarande period föregående år. Resultatet efter finansnetto uppgick till -6,9 Mkr (-1,4). Aktien SälenStjärnans B-aktie är noterad på Stockholm Fondbörs OTC-lista sedan 1994. Antalet aktier uppgår till 7 089 750 st varav 2 250 000 st är A-aktier med tio röster per aktie och 4 839 750 st är B-aktier med en röst per aktie. Vid ordinarie bolagsstämma den 11 december 1999 beslutades att 1 794 000 A-aktier skall stämplas om till B-aktier samt att 2 450 000 B-aktier skall nyemitteras som dellikvid för förvärvet av Åre- Vemdalen. Efter genomförd nyemission och omstämpling av A-aktier till B- aktier kommer antalet aktier att uppgå till 9 539 750 st varav 456 000 utgör A-aktier och 9 083 750 B-aktier. Antalet aktieägare uppgick till 1 970 st per 30 november vilket är en ökning med 156 st sedan den 31 augusti 1999. Utsikter för 1999/00 Genom att Åre-Vemdalen konsolideras från slutet av december 1999 kommer koncernens vinst före skatt (54,0 Mkr) att öka kraftigt. Förutsättningarna är även mycket goda för att vinsten per aktie efter skatt (6,19 kr) kommer att öka under innevarande år. Några faktorer som talar för detta är att: - den privata konsumtionen inom landet är stark, - antalet danska gäster ökar kraftigt genom att stora marknadsföringsinsatser har lagts ned i Danmark, - ett mycket gott snöläge med en halv meter natursnö till jul- och nyårshelgerna, - ett starkare bokningsläge i Sälen än förra året trots utökat antal gästbäddar. En resultatprognos kommer att lämnas i halvårsrapporten som publiceras den 20 mars 2000. I prognosen kommer bedömt resultat från Åre- Vemdalen under perioden januari - augusti att ingå. Finansiell information Sälen* fick i år utmärkelsen "Årets börsbolag 1999", ett pris som utdelas av tidningarna Dagens Industri och Aktiespararen för den bästa finansiella informationen. Delårsrapporter för verksamhetsåret 1999/00 publiceras enligt följande: - halvårsrapport september 1999 - februari 2000, den 20 mars 2000, - niomånadersrapport september - maj, den 20 juni 2000. Bokslutsrapporten för helåret september - augusti 1999/00 publiceras den 29 september 2000. På Sälen*s hemsida med adressen www.salen.com finns den finansiella informationen tillgänglig. Frågor besvaras av verkställande direktör Thorvald Sverdrup på telefon 0280-880 80 alternativt på e-mailadress thorvald.sverdrup@salen.com och av koncerncontroller Magnus Sjöholm på telefon 0280-880 90 alternativt på e-mailadress magnus.sjoholm@salen.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/20/19991220BIT00420/bit0001.pdf Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/1999/12/20/19991220BIT00420/bit0002.doc Hela rapporten