Niomånadersrapport 98/99

Niomånadersrapport 1 september 1998 - 31 maj 1999 *Omsättningen ökade med 14% till 304,3 mkr (266,3) och resultatet före skatt ökade med 27% till 78,4 mkr (61,8). *Vinsten före skatt beräknas för helåret uppgå till 52 mkr (42,6), vilket motsvarar en vinst per aktie efter full konvertering och skatt på 5,10 kr (4,22). *Resort cashflow förväntas öka till ca 120 mkr (105,5) under 1998/99. *Lönsamheten har stärkts, avkastningen på eget kapital uppgick till 16% (14). *Marknaden för alpin skidåkning uppvisar en god tillväxt. *Under hösten 1999 introduceras säljstödssystemet "Ski*Online", som möjliggör bokningar av logi, skidhyra och skidskola via internet. Detta är SälenStjärnan ("Sälen*") Sälen* äger och driver skidanläggningarna Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället samt stugbokningsorganisationen Sälenfjällen Bokning. Sedan hösten 1998 ingår även TV-Sälen AB och Hotell Hundfjället AB i koncernen. Sälen* äger eller förmedlar stugor med närmare 14 000 bäddar. Visionen är att Sälen* skall utveckla produkter för nya skidgenerationer och vara branschledande i Skandinavien. Affärsidén är att erbjuda marknaden en högkvalitativ gästanpassad alpin vinterupplevelse. Sälen*s främsta målgrupp är familjen. Den största intäktskällan är försäljning av liftkort. Marknadsandelen av liftkortsförsäljningen i landet uppgår till ca 28%. Omsättning och resultat Koncernens omsättning uppgick under perioden till 304,3 mkr (266,3). Omsättningens och kostnadernas fördelning framgår av nedanstående tabell. Koncernens resultat före skatt uppgick till 78,4 mkr (61,8). Marknadsutveckling God snötillgång under främst den senare delen av säsongen i stora delar av landet samt ökad privat konsumtion har medfört att efterfrågan på alpin skidåkning har ökat. Enligt SLAO (Svenska Liftanläggningars Organisation) uppgick liftkortsförsäljningen i landet till ca 590 mkr, vilket innebär en ökning med 9% jämfört med säsongen 1997/98. Av omsättningsökningen kan 5,7%- enheter härledas till volymökning och 3,3%-enheter till prishöjning. Verksamheten Den positiva försäljningsutvecklingen har hållit i sig även under mars och april. Det svaga snöläget under tidigare delen av säsongen kompenserades av gynnsamma väderförhållanden under säsongens senare del. Försäljningsökningarna kan till stor del härledas till högre beläggningsgrad. Det långsiktiga arbetet med att tydliggöra och förstärka skidanläggningarnas produkter, varumärken och profiler har medfört ett utökat antal gäster. Liftkortsförsäljningen under säsongen ökade med 10% till 162 mkr. Av ökningen avser 5%-enheter volym. Sälen*s marknadsandel av liftkortsomsättningen i landet bedöms vara oförändrat 27,5%. Intäkter från logi, skidskola, skiduthyrning och sportbutiker har också ökat under säsongen. Logiintäkterna har ökat med 26% till 48 mkr i förhållande till motsvarande period förra året genom ökad beläggningsgrad samt ett större antal uthyrningsobjekt främst genom förvärvet av Hotell Hundfjället AB. Skidskolorna inom Sälen* har ökat intäkterna med 13% till 13 mkr jämfört med förra säsongen. Av skidskolornas intäktsökning avser 8%-enheter volym. Intäkter från skiduthyrning har ökat med 19% till 23 mkr jämfört med säsongen 1997/98. Hela intäktsökningen från skiduthyrningen är att betrakta som volymökning. Försäljningen i sportbutikerna har ökat med 16% till 26 mkr under perioden jämfört med förra året. Eftersom priserna i det närmaste varit oförändrade motsvarar hela ökningen volymförändring. Lindvallens skidområde profileras mot målgruppen familjer. Under säsongen har ett sammanhängande skidområde för barn skapats samt ett äventyrsområde för barn "Snögubbeborg" byggts mitt i pisten. Lindvallen har ökat liftkortsförsäljningen med 7%, skidskoleintäkterna med 11%, intäkterna från skiduthyrning med 23% och intäkterna från sportbutiker med 18% jämfört med förra säsongen. Skidområdet Tandådalen & Hundfjället har en delad profil där Tandådalen inriktas mot en ungdomligare gästkategori och Hundfjället har en familjeprägel. I Tandådalen har snowboardområdet "Black Magic Land" utvecklats. Världscup-tävlingar inom speedskiing och snowboard arrangeras i Tandådalen för att lyfta den tuffare profilen. I Hundfjället har "Trollskogen", ett äventyrsskidområde för barn, vidareutvecklats. Tandådalen & Hundfjället ökade liftkortsförsäljningen med 12% jämfört med förra säsongen. Intäkterna från skidskolan ökade med 15%, intäkterna från skiduthyrning ökade med 16% och försäljningen i sportbutikerna ökade med 14% i förhållande till motsvarande period föregående år. Sälenfjällen Bokning har ökat provisionsintäkterna för stugförmedling med 19% till 31,8 mkr. Beläggningsgraden i egna och förmedlade stugor för säsongen (jul - 1 maj) stärktes till 83,5% (80,8). Kassaflöde De amerikanska skidanläggningarna använder sig av kassaflödesmåttet "resort cashflow", vilket definieras som intäkter minus kostnader hänförliga till skidanläggningarna. Resort cashflow uppgick under perioden till 136,4 mkr (116,7). Under 1998/99 beräknas resort cashflow uppgå till ca 120 mkr. Efter löpande investeringar uppgick det operativa kassaflödet till 140,1 mkr (84,2). Investeringar Under perioden uppgick nettoinvesteringarna till 55,4 mkr (75,5). Genom förvärven av TV-Sälen AB och Hotell Hundfjället AB har tillförts anläggningstillgångar på 25,1 mkr. Övriga strategiska investeringar i ett nytt IT-system för integrerad försäljning och stugbokning via internet samt nya provlägenheter för morgondagens stugboende uppgick till 11,2 mkr. Löpande investeringar uppgick till 19,1 mkr (42,7). Likviditet och finansiering Koncernens likvida medel uppgick till 74,3 mkr (53,1) inklusive ej utnyttjade krediter. Den räntebärande nettoskulden har under perioden minskat med 65,7 mkr till 208,9 mkr. Genom förvärvade bolag har räntebärande skulder på 20,4 mkr tillförts. Genomsnittlig räntekostnad (finansnetto/genomsnittlig räntebärande nettoskuld) uppgick till 6,9% (7,7%). Personal Medelantalet anställda uppgick till 410 st vilket är en ökning med 40 personer jämfört med motsvarande period föregående år. Genom de förvärvade bolagen Hotell Hundfjället AB och TV-Sälen AB ökade antalet anställda i koncernen med 22 personer under perioden. Millenniumskifte Arbetet med att förbereda koncernen för millenniumskiftet bedrivs sedan i början av 1998. I dagsläget är i det närmaste alla identifierade problem åtgärdade. Samtliga vitala system och funktioner skall även provköras för att säkerställa att problem inte uppstår. Koncernens verksamheter och informationsgivning till aktiemarknaden kommer inte påverkas av millenniumskiftet. Moderbolaget Moderbolagets omsättning uppgick under perioden till 19,5 mkr (13,5) varav 18,0 mkr (12,0) avser fakturering till dotterbolag. Resultatet efter finansnetto uppgick till 3,1 mkr (-0,2). Aktien SälenStjärnans B-aktie (SALb) är noterad på Stockholms Fondbörs OTC-lista sedan juli 1994. Antalet aktier uppgår till 7 089 750 st varav 2 250 000 st utgör A-aktier med 10 röster per aktie och 4 839 750 st utgör B-aktier med en röst per aktie. Antalet aktieägare uppgick den 31 maj till 1 780 st vilket är i det närmaste oförändrat antal sedan den 28 februari 1999. För att öka likviditeten i aktien har de största aktieägarna i Sälen* för avsikt att med en teckningsperiod i december 1999 tillföra marknaden 400 000 st B-aktier. Målsättningen är att genom aktiespridningen erhålla 1 000 - 1 500 nya aktieägare. Utsikter för innevarande år Vinsten före skatt beräknas för helåret 1998/99 uppgå till 52 mkr (42,6), vilket är inom tidigare lämnad prognos 47-55 mkr. Prognosen innebär en vinst per aktie efter full konvertering och skatt på 5,10 kr (4,22). Investeringar inför nästa säsong För att öka bäddkapaciteten och därmed skapa utrymme för ytterligare tillväxt kommer Sälen* att till säsongen 1999/00 investera 110 mkr i främst nya stugor. Investeringarna omfattar närmare 600 turistbäddar med placering nära liftar i Lindvallen och Hundfjället. Under hösten kommer ett nytt IT-system, "Ski*Online" för integrerad försäljning och stugbokning, att tas i bruk. IT- systemet är ett mycket starkt konkurrensmedel för att vinna nya gäster till Sälen*s skidanläggningar. Rapportperioder Bokslutsrapporten för helåret september 1998 - augusti 1999 publiceras den 30 september 1999. Sälen den 21 juni 1999 Thorvald Sverdrup, verkställande direktör SälenStjärnan AB (publ) SE-780 67 Sälen Org nr 556093-6949 Tel 0280-860 00 Fax 0280-218 50 E-post:info@salen.com Internet:www.salen.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/06/21/19990621BIT00390/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/1999/06/21/19990621BIT00390/bit0002.pdf Hela rapporten