Nordens två största "skidaktiebolag", Åre och Sälen*, går samman!

Nordens två största "skidaktiebolag", Åre och Sälen*, går samman! Sälen* har träffat överenskommelse om att ta över ägandet till Åre-Vemdalen- koncernen från börsnoterade Investment AB Bure. Affärens värde uppgår till ca 250 Mkr och betalas till större delen genom nyemitterade aktier. * Den nya koncernen får en stark ställning och blir en slagkraftig aktör i en allt ökande internationell konkurrens. Omsättningen uppgår till ca 600 Mkr och kassaflödet före investeringar till ca 150 Mkr. * Affären förbättrar vinsten och kassaflödet per aktie. * Betydande synergier finns inom marknadsföring, distribution och försälj- ning. * Gästerna kommer att uppleva snabbare produktutveckling, bl a till följd av ökad satsning på IT-stödet Ski*Online. Anläggningarna kommer att erbjuda en ständig ström av nyheter samt förbättrade servicekoncept. Motiv Motiven till affären är att skapa en slagkraftig enhet inom nordisk turism där konkurrensen ständigt skärps genom allt större aktörer som marknadsför utländska resmål. Den nya koncernens storlek och finansiella styrka ökar möjligheten att konkurrera med utländska turistmål. Samgåendet mellan Åre och Sälen* ökar möjligheten att sälja skidorterna internationellt, framförallt i Danmark, Storbritannien och Finland. Koncernen uppnår dessutom en storlek som förväntas ge ökad upp-märksamhet från kapitalmarknaden. Åre-Vemdalen Åre är en av de få nordiska skidorter som kan jämföras med alperna. Högsta åkhöjd är 1.274 m ö h och största fallhöjd är ca 900 m. Vemdalen är känt för sin varierande skidåkning. Lift- och skidåk-ningsverksamheten utgör koncernens kärna och svarar för knappt 2/3 av omsättningen. Stödjande verksamheter är logi med 1.100 egna bäddar och ytterligare 4.000 förmedlade bäddar samt restaurang, skiduthyrning och skidskolor. Koncernen driver även Vemdalsskalets Högfjällshotell och Björnrike Ski & Country Club i Vemdalen. Sammanlagt 79 liftar är fördelade på Åre och Vemdalen. Föregående säsong uppgick antalet skiddagar, där en skiddag är en dags skidåkning med liftkort, till ca 1,2 miljoner. Resultatet före skatt föregående bokslutsår uppgick till 16 Mkr, omsättningen till drygt 200 Mkr och soliditeten till 35%. Sälen* Sälen* driver i egen regi skidåknings- och liftverksamhet med 77 liftar, logi med 3.000 egna bäddar och förmedling av ytterligare ca 10.000 bäddar samt skidskolor och skiduthyrningar. Antalet skiddagar uppgick senaste säsongen till ca 1,4 miljoner. Senaste resultatprognos från 9-månaders-rapporten indikerar ett resultat före skatt om 52 Mkr på en omsättning om drygt 300 Mkr. En ny koncern växer fram Sälen* uppstod i samband med Lindvallens förvärv av Tandådalen & Hundfjället för två år sedan då koncernen fördubblade sin storlek. Genom samgående med Åre-Vemdalen blir det ånyo i det när-maste en fördubbling av koncernens storlek. Årsomsättningen beräknas uppgå till ca 600 Mkr, medelantalet anställda till över 650 st, kassaflödet före investeringar till ca 150 Mkr och balansomslutningen beräknas uppgå till ca 1.300 Mkr. Liftomsättningen i bolagen uppgick senaste säsongen till drygt 300 Mkr och utgör kärnan i verksamheten. Antalet skiddagar per säsong kommer att överstiga 2,6 miljoner. Organisation Åre-Vemdalen AB kvarstår som eget verksamhetsområde i den nya koncernen under ledning av den nytillträdde VDn, Mats Svensson. Befintlig organisation i Sälen kvarstår. Sälen* har nyligen flyttat in i nytt huvudkontor i Sälen där funktioner inom ekonomi, administration, marknadsföring och IT samlats. Därigenom har ledningsresurser frigjorts för fortsatt expansion. Uppgörelsens utformning SälenStjärnan AB och Investment AB Bure har avtalat att Bure skall överlåta sina aktier i Bure P & L AB, ett helägt dotterbolag till Bure och moderbolag till Åre-Vemdalen AB. Sälen* erlägger kontant 70 Mkr och emitterar 2.450.000 aktier av serie B som likvid för Bure P&L AB. Likviden värderas till 253 Mkr baserat på genomsnittlig köpkurs för Sälen*s B-aktie under de 10 senaste börs- dagarna före offentliggörande av samgåendet. Likviden överstiger Åre-Vemdalens bedömda egna kapital enligt förvärvsbalansräkningen per 31 december 1999 med drygt 60 Mkr. Mellanskillnaden kommer i första hand att fördelas på befintliga anläggningstillgångar och eventuell resterande del blir goodwill. Affären är villkorad av godkännande från konkurrensmyndigheter samt av genomförd due diligence och beslut om emission på ordinarie bolagsstämma i SälenStjärnan AB. En majoritet av bolagets aktieägare med ca 90% av rösterna har förbundit sig att rösta för nyemissionen. Tillträde bör kunna ske omkring årsskiftet. Ny ägarbild i Sälen* I syfte att förbättra aktiens likviditet, sker i samband med affären en omstämpling av A-aktier till B-aktier innebärande att Sälen*s huvudägare, bröderna Paulsson, efter omstämpling och efter genom-förd nyemission äger aktier motsvarande något under 50% av rösterna i bolaget. Bure kommer att äga ca 25% av aktiekapitalet och 18% av rösterna i Sälen*. Synergier Betydande synergier uppstår inom inköp, marknadsföring, IT-system med Sälen*s nyutveck-lade säljstödsystem, internetbokningssystemet Ski*Online, m m. Inga personalreduktioner är aktuella inom koncernen. Samgåendet ger en styrka att ytterligare investera i och utveckla de redan starka varumärken som ingår. Samordningsvinsterna beräknas inom tre år årligen uppgå till i storleksordningen 10-15 Mkr. Omstruktureringskostnaderna är obetydliga. Under det första gemensamma räkenskapsåret förväntas inte några synergieffekter uppkomma. Vinsten per aktie förväntas öka under de närmaste åren. Konkurrentjämförelse Genom samgåendet kliver Sälen* upp som ett av de stora skidortsföretagen även i europeisk och amerikansk jämförelse. På årsbasis kommer den nya koncernen att ha över 2,6 miljoner skiddagar att jämföra med de större noterade skidortsföretagen i USA som har ca 5 miljoner skiddagar. Varumärken I koncernen ingår varumärkena Åre, Vemdalen, Sälen*, Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället. Avsikten är att förstärka respektive varumärke genom att noga slå vakt om respektive skidområdes prägel och karaktär och se till att den interna "kampen" om gästerna lever vidare genom ständig produktutveckling och förbättringar. Stark bokningsingång Såväl Sälen* som Åre-Vemdalen upplever nu en mycket stark bokningsingång och ser med tillförsikt fram emot en stark vintersäsong. Bokslutskommuniké Sälen* Bokslutskommuniké för senaste räkenskapsåret, som avslutades den 31 augusti, avges torsdagen den 30 september 1999. För ytterligare information: Thorvald Sverdrup, VD och koncernchef 0280-880 80 (070-512 20 77) Magnus Sjöholm, koncerncontroller 0280-880 90 Mats Svensson, VD Åre-Vemdalen AB 0647-133 52 Per-Henrik Berthelius, direktör Bure 031-335 76 35 Sälen* finns på www.salen.com 0280-880 00 Åre-Vemdalen finns på www.areresort.se 0647-177 00 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/27/19990927BIT00160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/27/19990927BIT00160/bit0002.pdf