SälenStjärnan, noterat på Stockholmsbörsens O-lista, byter namn till SkiStar

SälenStjärnan, noterat på Stockholmsbörsens O-lista, byter namn till SkiStar Styrelsen i SälenStjärnan AB föreslår aktieägarna ett namnbyte till SkiStar AB. SälenStjärnan är Skandinaviens största skidortsföretag med en marknadsandel av liftkortsförsäljningen på 35%, (i Sverige 52%). Koncernen utvecklas väl och växte kraftigt under 2000 genom förvärven av skidortföretagen Åre-Vemdalen AB och norska Hemsedal Skisenter AS. "Namnbytet till SkiStar är ett led i koncernens utveckling mot en internationell koncern inom alpin skidåkning", säger koncernens VD Thorvald Sverdrup i en kommentar. Koncernen avser att inom kort använda www.skistar.com i mark-nadsföringen för samtliga i koncernen ingående skidorter. Extra bolagsstämma den 11 september 2001 förväntas fatta beslut om att moder- bolaget ändrar namn till SkiStar AB. Aktieägare med innehav motsvarande 79% av rösterna står bakom styrelsens förslag. SälenStjärnan AB (publ), vars B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista, äger och driver skidanläggningar i Sälen, Åre, Vemdalen och Hemsedal. För ytterligare information kontakta: Thorvald Sverdrup, verkställande direktör Tel +46-280-880 80 Magnus Sjöholm, koncernekonomichef Tel +46-280-880 90 Aktieägarna i SälenStjärnan AB (publ) kallas härmed till extra bolagsstämma tisdagen den 11 september 2001 kl 15.00 i Salén Konferens och Matsalar, Norrlandsgatan 15, Stockholm. Rätt att deltaga i bolagsstämman Aktieägare som önskar deltaga i bolagsstämman skall ¤ dels vara införd i den av VPC AB ("VPC"), förda aktieboken fredagen den 31 augusti 2001, dels anmäla sin avsikt att deltaga i bolagsstämman senast fredagen den 7 september 2001 kl 12.00. Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade måste för att äga rätt att deltaga i bolagsstämman tillfälligt låta omregistrera aktierna i eget namn. Sådan registrering måste vara verkställd hos VPC fredagen den 31 augusti 2001. Detta innebär att aktieägaren i god tid före denna dag måste underrätta förvaltaren om en sådan omregistrering. Anmälan om deltagande i bolagsstämman Anmälan om deltagande i bolagsstämman skall ske skriftligen till SälenStjärnan AB, Aktie-ägarservice, 780 67 Sälen, eller per telefon 0280-880 95, telefax 0280-218 50, alternativt via e-post: aktieagarservice@salen.com. Vid anmälan skall uppges namn, personnummer/organisationsnummer, adress, telefon-nummer samt antalet innehavda aktier med uppgift om aktiernas fördelning på olika aktieslag. Aktieägare som företräds genom ombud skall utfärda skriftlig daterad fullmakt för ombudet. Fullmakten bör i god tid före stämman insändas till bolaget på ovanstående adress. Varje aktieägare eller ombud får vid bolagsstämman medföra högst två biträden. Om biträden medföres skall bolaget upplysas härom i anmälan. Förslag till dagordning 1. Stämmans öppnande 2. Val av ordförande vid stämman 3. Upprättande och godkännande av röstlängd 4. Godkännande av förslaget till dagordning 5. Val av två justeringsmän 6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad 7. Ändring av bolagets firma Styrelsens förslag till ändring av bolagets firma Styrelsen föreslår att § 1 i bolagsordningen, Bolagets firma, ändras till följande lydelse: "Bolagets firma är SkiStar Aktiebolag, org.nr 556093-6949. Bolaget är publikt (publ)." Sälen den 13 augusti 2001 Styrelsen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/13/20010813BIT00040/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/13/20010813BIT00040/bit0001.pdf