SälenStjärnan får investeringsbidrag

SälenStjärnan får investeringsbidrag · NUTEK har beviljat Å.R.E. AB bidrag med 32 MSEK (25%) för investeringar på totalt 130 MSEK i pister, snösystem och liftar i centrala Åre. · Investeringarna beräknas genomföras under en treårsperiod. Redan till nästa säsong kan en mindre del av investeringarna i form av nya pister och snösystem komma att genomföras. · Å.R.E. har förvärvat ytterligare en mindre verksamhet inom logibokning, varvid 700 bäddar tillkommit i egen uthyrning. · Å.R.E. AB, dotterbolag till SälenStjärnan AB (publ), har beviljats bidrag från NUTEK (Närings- och teknikutvecklingsverket) för investeringar i liftar, snösystem och pister i centrala Åre. Bidraget uppgår till 32 MSEK och utgör 25% av bedömd total investe-ring på 130 MSEK. Investeringarna i centrala Åres skidsystem beräknas genomföras under en treårs-period. Redan till säsongen 2001/02 kan en mindre del av investeringarna komma att genomföras i form av nya pister och snösystem. För att investeringarna ska komma till stånd krävs tillstånd för schaktning för att tillfredställande åkkvalitet ska kunna uppnås. Genom att tillföra nya pister, liftar och snösystem i centrala Åre kommer åkkvalitet, liftkomfort och kapacitet att förbättras avsevärt. Vidare kan ett stort antal gamla liftar tas bort vilket ger rationaliseringseffekter. Å.R.E. AB förvärvade tidigare i vinter verksamheten i ett mindre logibokningsbolag. Genom förvärvet tillfördes 700 bäddar i egen uthyrning. Nu har ännu ett förvärv genomförts av HusTomtens logiförmedlingsverksamhet, vilket tillför ytterligare 700 bäddar. Efter genomfört förvärv förmedlar Å.R.E. totalt ca 8.300 bäddar i Åre. SälenStjärnan AB (publ), vars B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista, äger och driver skidanläggningar i Sälen, Åre, Vemdalen och Hemsedal. För ytterligare information kontakta: Thorvald Sverdrup, verkställande direktör Tel +46-280-880 80 Magnus Sjöholm, koncernekonomichef Tel +46-280-880 90 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/06/20010406BIT00250/bit0003.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/06/20010406BIT00250/bit0003.pdf