Flytande hotell förankrat vid Salt & Sill på Klädesholmen

Report this content

Nu har Sveriges första flytande hotell nått sin slutdestination vid restaurang Salt & Sill på Klädesholmen. Hotellet bogserades idag på morgonen från Ängholmen till Klädesholmen och klarade den kritiska färden under Klädesholmenbron med tre decimeter tillgodo. På bara två veckor ska interiören nu bli klar, innan de första gästerna anländer den 11 oktober.

Det var strålande sol och vindstilla när det flytande hotellet i morse lämnade Ängholmen, där byggnadsarbetet har färdigställts. Efter en lugn bogsering i ett par knops fart nådde hotellet, som består av sex tvåplanshus på flytande pontoner, sin slutdestination vid restaurang Salt & Sill på Klädesholmen.

– Jag blev lite orolig när hotellet närmade sig Klädesholmenbron. Vi hade trots allt bara tre decimeter tillgodo mellan bron och hotellets takterrasser och vattennivån kan stiga snabbt. Det känns fantastiskt skönt att det gick bra och att vi nu kan fortsätta arbetet med att färdigställa hotellet. Det blir en kamp mot klockan för att hinna klart till den 11 oktober när vi öppnar för vår första bröllopsfest och vi ska göra allt för att gästerna ska slippa sova på liggunderlag, säger Susanna Hermansson, vd på Salt & Sill, och ler.

Bygget av det flytande hotellet satte igång i mars, men planeringen har pågått i två och ett halvt år.
– Nu har vi uppnått vår dröm om en året runt-verksamhet i anslutning till restaurangen. Särskilt överraskad och glad är jag också över alla förfrågningar och bokningar innan vi ens har öppnat, från både privatpersoner och företag. Vi har redan tagit emot stora konferensbokningar för vintern och sommaren och nu när vi erbjuder boende är jag övertygad om att julbordsbokningarna kommer att slå alla rekord. Även intresset i Norge, Tyskland och Storbritannien är mycket större än vad jag någonsin kunnat ana, säger Susanna Hermansson.