• Saltå Kvarn/

Råvaror från trakten och grönsaker i säsong på menyn när Saltå Kvarn nyöppnar sitt kafé i Järna

Report this content

Lokala råvaror, grönsaker i säsong och företagets egna produkter sätter menyn på Saltå Kvarn kafé i Järna som nu öppnar igen efter en tids renovering.

– Vi vill inspirera våra gäster och visa hur man kan använda Saltå Kvarns fina produkter i kombination med det som naturen ger oss för säsongen, säger Moa Wätte som är ansvarig för kafét på Saltå Kvarn. Första veckan har vi två lunchalternativ på menyn. Röd quinoa med grönsallad, färska örter, bönor, rödbetor och kornblomstost. Vi bakar också en wrap på bovetemjöl, rismjöl och majsmjöl som vi fyller med hummus, kidneybönor och kimchi.

Råvarorna kommer i stor utsträckning från lokala odlare i närheten. Grönsaker från Skilleby trädgård, mejeriprodukter från Yttereneby och Nibble gård, rapsolja från Säby gård, kaffe från Järna rosteri och glass från Järnaglass. Även lokala charkuterier kommer att ingå i menyn. Allt som serveras i kafét är ekologiskt.

– Just nu finns det fin sallad, skott, örter, nässlor och kirskål att arbeta med. Vi längtar efter att tomaterna och bönorna ska komma snart. Till hösten och vintern blir det mer kål och rotfrukter, säger Iris Nilsson som är ansvarig för köket i kafét.

I utbudet kommer det även att finnas varma och kalla smörgåsar, Saltå Kvarns omtyckta bullar och andra bakverk. Alla bröd och bakverk kommer att bakas i kaféts eget bageri och i Saltå Kvarns bageri i Bromma.

Saltå Kafé öppnar den 4 maj och kommer att ha öppet 9-18 på vardagar och 10-17 på helger under våren.

Jennifer Key, pressansvarig Saltå Kvarn 0705681086, jennifer.key@saltakvarn.se

Läs mer om kafét här:

Fotnot: På bilden syns Matilda och Katha som arbetar i kafét på Saltå Kvarn.

Taggar: