Skattedom riskerar bromsa klimatarbetet

Report this content

Svenska skatteregler riskerar nu att bromsa en viktig del av klimatarbetet i näringslivet. I en principiellt viktig dom har Högsta Förvaltningsdomstolen gått emot Skatterättsnämndens tidigare positiva besked och nekar Saltå Kvarn att dra av klimatkompensation som vanlig kostnad i verksamheten. Det innebär i praktiken en extra skatt för företag som vill ta sitt klimatansvar även på detta sätt.

– Skatterätten i Sverige hänger uppenbarligen inte med i utvecklingen och det kommer, helt i onödan, att hämma det oerhört viktiga klimatarbetet i många företag, säger Johan Ununger, VD på Saltå Kvarn.

Saltå Kvarn klimatkompenserar idag samtliga sina transporter, genom småskaliga trädplanteringar i Bolivia, via den certifierande organisationen Plan Vivo. Saltå Kvarn var år 2006 första företag i Sverige att börja med detta och sedan dess har det blivit en allt vanligare kompletterande del i många företags arbete med att minska sin klimatpåverkan.

Högsta Förvaltningsdomstolen jämställer dock denna klimatkompensation med icke avdragsgilla gåvor utan varken motprestation eller tydlig koppling till företagens verksamhet. Skatterättsnämnden gjorde tidigare motsatt bedömning. För Saltå Kvarn och många andra ansvarstagande företag är klimatkompensation en självklar del av verksamhetens verkliga kostnader för att få fram produkter till marknaden på ett hållbart sätt. Dessa kostnader bör vara avdragsgilla, på samma sätt som andra kontrollerade hållbarhetsmärkningar.

– Saltå Kvarn kommer trots Högsta Förvaltningsdomstolens dom att fortsätta klimatkompensera alla transporter. Det är helt centralt för vår verksamhet och vårt produktlöfte till konsumenterna. Men självklart behöver skattereglerna ändras på det här området. Sverige kan inte ha en ordning där klimatkompensation straffbeskattas, säger Johan Ununger.

Läs även debattartikel i Dagens Samhälle.

För mer information, kontakta:

Johan Ununger, VD Saltå Kvarn, 070-830 61 21, johan.ununger@saltakvarn.se

Av det naturen ger – och inget annat
Alla Saltå Kvarns produkter kommer från ekologiska jordbruk. Odlingen och förädlingen av råvarorna sker på ett naturligt och varsamt sätt, vilket bidrar till att slutprodukten smakar så mycket mer! Läs mer på www.saltakvarn.se

Taggar: