Årsstämma i SalusAnsvar Aktiebolag (publ)

Aktieägarna i SalusAnsvar Aktiebolag (publ) kallas härmed till årsstämma tisdagen den 24 april 2007 klockan 18.30 i OMX lokaler, Magasin 10, Tullvaktsvägen 15, Stockholm. (Ingång genom SalusAnsvars lokaler, Tullvaktsvägen 11).

Aktieägare som vill deltaga i årsstämman skall
dels vara införd i den av VPC AB förda aktieboken onsdagen den 18 april 2007,
dels senast klockan 16.00 onsdagen den 18 april 2007 anmäla sig för deltagande i årsstämman hos bolaget under adress SalusAnsvar Aktiebolag (publ), att: Björn Frimodig, 106 77 Stockholm, per e-post bolagsstamma@salusansvar.se, per telefon 08-555 450 18 eller per fax 08-555 470 18. Vid anmälan skall uppges namn, person- eller organisationsnummer, registrerat aktieinnehav, adress och telefonnummer samt uppgift om eventuella biträden.

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade måste, för att ha rätt att deltaga och rösta vid årsstämman, begära att tillfälligt föras in i aktieboken hos VPC AB. Aktieägare som önskar sådan omregistrering måste underrätta sin förvaltare om detta i god tid före onsdagen den 18 april 2007.

Ombud mm
Aktieägare som företräds genom ombud skall utfärda fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdats av juridisk person skall bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande (”registreringsbevis”) för den juridiska personen bifogas. Fullmakten får inte vara äldre än ett år. Fullmakten i original samt eventuellt registreringsbevis bör i god tid före stämman insändas till SalusAnsvar Aktiebolag, att: Björn Frimodig, 106 77 Stockholm.

Förslag till dagordning
1 Stämmans öppnande och val av ordförande vid stämman (se nedan)
2 Upprättande och godkännande av röstlängd
3 Godkännande av dagordningen för stämman
4 Val av en eller två protokollsjusterare
5 Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
6 Verkställande direktörens anförande
7 Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen med styrelsens yttrande till förslag om vinstutdelning
8 Beslut om fastställelse av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen
9 Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen samt fastställande av avstämningsdag för utdelning (se nedan)
10 Beslut i fråga om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören
11 Fastställande av antalet styrelseledamöter och styrelsesuppleanter (se nedan)
12 Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden (se nedan)
13 Val av styrelseledamöter (se nedan)
14 Utseende av styrelsens ordförande (se nedan)
15 Fastställande av antalet revisorer och revisorssuppleanter (se nedan)
16 Val av revisor och revisorssuppleant (se nedan)
17 Fastställande av principer för utseende av valberedning (se nedan)
18 Stämmans avslutande

Styrelsens förslag till beslut

Resultatdisposition (punkten 9)
Styrelsen och verkställande direktören föreslår en ordinarie utdelning till aktieägarna på 2,00 kronor per aktie. Som avstämningsdag för utdelningen föreslår styrelsen fredagen den 27 april 2007. Om årsstämman beslutar i enlighet med förslaget, beräknas utdelningen kunna utbetalas genom VPC AB:s försorg torsdagen den 3 maj 2007.

Valberedningens förslag till beslut (punkterna 1 samt 11-17)
Ordinarie bolagsstämman 2006 beslutade att valberedningen inför 2007 års årsstämma skulle utgöras av en representant vardera för de fyra största aktieägarna vid utgången av det tredje kvartalet 2006. Valberedningen har utgjorts av Johan Bohman, Tom Dinkelspiel (ordf.), Björn Rosén och Stefan Walhagen. Valberedningens nedan redovisade förslag stöds av aktieägare som tillsammans representerar mer än 80 procent av det totala antalet röster i bolaget. Förslaget innebär att:

- Björn Edgren utses till ordförande vid stämman (punkten 1)

- antalet styrelseledamöter skall vara sju ordinarie ledamöter utan suppleanter (punkten 11)

- styrelsearvode utgår med 1 020 000 kr att fördelas med 300 000 kr till styrelsens ordförande och med 120 000 kr till envar styrelseledamot som inte är anställd i koncernen, samt arvode till revisorerna enligt löpande räkning (punkten 12)

- omval sker av styrelseledamöterna Catarina Andersson Forsman, Gillis Cullin, Charlotte Dinkelspiel, Björn Fröling, Bo Ingemarson, Pernilla Ström och Gunnar Österberg (punkten 13)

- Bo Ingemarson utses till styrelsens ordförande (punkten 14)

- upphandling av revisorsuppdraget pågår; valberedningen avser att så snart upphandlingen är slutförd offentliggöra förslaget till antal revisorer och revisorssuppleanter respektive val av revisorer (punkterna 15 och 16)

- valberedningen inför årsstämman 2008 skall utgöras av en representant vardera för de fyra största aktieägarna, vid utgången av det tredje kvartalet 2007, att valberedningens representanter presenteras i delårsrapporten för tredje kvartalet år 2007, samt att representanten för den största aktieägaren skall vara valberedningens ordförande (punkten 17)

Redovisningshandlingar och revisionsberättelse samt fullständiga förslag enligt punkterna 9 samt 11-17 kommer fr.o.m. tisdagen den 10 april 2007 att finnas tillgängliga hos bolaget, adress Magasin 10 Frihamnen, Tullvaktsvägen 11, Stockholm, och sänds till aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Stockholm i mars 2007
SalusAnsvar Aktiebolag (publ)