Gudrun Schyman gör SalusAnsvar till Sveriges Bästa Arbetsplats

SalusAnsvar har för avsikt att bli Sveriges bästa arbetsplats. Som en åtgärd för att nå målet inrättas ett referensråd för arbetsmiljöfrågor där bland annat Gudrun Schyman kommer att ingå för att bli rådgivare till SalusAnsvar i frågor om jämställdhet.

Övriga personer som kommer att ingå i referensrådet är Peter Fichtel, leg. Psykolog, chef- och ledningsansvarig PBM stressmedicine och Giorgio Grossi, Fil. Dr psykologi, Stressmottagningen Karolinska Institutet. Referensrådet ska vara ett rådgivande organ till SalusAnsvar inom arbetsmiljöfrågor.

- SalusAnsvar har som målsättning att fördubbla omsättningen med bibehållen lönsamhet. För att nå ett sådant tufft mål måste vi ha en i det närmaste pefekt arbetsplats. Genom att knyta till oss Sveriges främsta kompetens inom jämställdhet, lednings- och stressfrågor skapar vi förutsättningar för att nå våra mål, säger SalusAnsvars vd Carl-Viggo Östlund.

I Folksams årliga jämställdhetsindex hamnade SalusAnsvar på tredjeplats bland alla börsbolag och på förstaplats i finansbranschen genom att ha 50 procent kvinnor i styrelsen och 43 procent kvinnor i ledningen.

- Vi vill skapa en verksamhet som är jämställd på alla plan, även bortom siffrorna. Det är ett måste för att vi ska nå våra tuffa tillväxtmål, säger Carl-Viggo Östlund.

- SalusAnsvar visar nu att man menar allvar med jämställdheten, säger Gudrun Schyman, och med inrättandet av det här rådet gör man en pionjärinsats som förhoppningsvis kommer att inspirera fler inom näringslivet.