”Körklar?” − Appen för en trafiksäkrare jul

Körklar eller inte efter julbordet? Den frågan ställer sig många svenskar i december, en månad som bjuder på många festtillfällen. Nu finns mobil-appen som visar hur lång tid det tar att förbränna en viss mängd alkohol.

Varannan svensk känner sig osäker på om de har alkohol kvar i kroppen när de sätter sig bakom ratten. Det visar en nyligen genomförd undersökning av försäkringsbolaget SalusAnsvar. Julen och veckorna i december innebär för många sociala aktiviteter med julbord, glöggfester och luciafirande, där alkoholkonsumtion ofta ingår.

Med appen ”Körklar?” kan användaren mäta hur lång tid det tar för en man eller kvinna med en angiven kroppsvikt att förbränna en viss mängd alkohol som konsumerats under en bestämd tid.

”Mängder av svenskar känner sig osäkra och behöver hjälp med att bedöma om de är redo att köra eller inte, säger Anna-Karin Laurell, vd på SalusAnsvar. Med appen vill vi höja medvetenheten kring den här frågan och få folk att avstå från att köra dagen efter en fest.”

”Körklar?”, som är kostnadsfri att ladda ned, finns idag för iPhone och en version för Android kommer senare i december. För varje nedladdning skänks 1 kr till Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF), som arbetar för nykterhet i trafiken. Testversionen av appen har laddats ner över 60 000 gånger.

För ytterligare information om SalusAnsvars undersökning besök www.salusansvar.se

För ytterligare information kontakta:

Anna-Karin Laurell, VD SalusAnsvar telefon: 070-911 61 50, anna-karin.laurell@salusansvar.se
Jonas Hellroth, marknadschef SalusAnsvar telefon: 070-911 62 33, jonas.hellroth@salusansvar.se

Om SalusAnsvar

Företagen Salus och Ansvar grundades i början på 1900-talet. 1997 gick de samman och SalusAnsvar erbjuder idag försäkringar och tjänster till närmare 300 000 privat- och företagskunder i Sverige. SalusAnsvar har 170 anställda och är sedan 2007 en del av DNB-koncernen. I drygt 80 år har SalusAnsvar haft ett nära samarbete med Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF). Tillsammans tar de aktivt ställning mot rattfylla genom att verka för fler alkolås och uppmärksamma ungdomar som engagerar sig i frågan.
www.salusansvar.se

1. Ange kön och vikt.

2. Ange hur mycket alkohol du dricker och under vilken tidsperiod.

3. Appen visar därefter en graf över den uppskattade nivån alkohol i blodet och en bedömd tidpunkt för när alkoholnivå är 0,0 promille.