Varannan svensk chansar med alkohol och bilkörning

Var femte svensk känner alltid eller ofta osäkerhet över om alkoholen har gått ur kroppen när de sätter sig bakom ratten. Och nästan varannan svensk chansar ibland eller oftare med alkohol och bilkörning. Det visar en undersökning som försäkringsbolaget SalusAnsvar låtit genomföra inför julen bland över 1000 svenskar.

Julen och veckorna i december innebär många sociala aktiviteter tillsammans med arbetskamrater, släkt och vänner. Julbord, glögg eller luciafirande innebär för många också att de konsumerar alkohol. Risken att ställas inför valet mellan alkohol och bilkörning är därför stor i december månad.

Undersökningen visar att ungdomar känner störst osäkerhet kring om de är nyktra när de kör bil. Var fjärde tillfrågad mellan 18 och 29 år anger att de alltid eller ofta är osäkra på om de är nyktra bilförare efter alkoholintag. Detta trots att de, enligt undersökningen, har god kunskap om att det kan ta lång tid för alkoholen att försvinna ur blodet.

”Statistiken visar att många bilförare är beredda att chansa och riskera både sitt eget och andras liv. Undersökningen visar att många är medvetna om att det tar lång tid för alkohol att försvinna ur blodet – trots det sätter man sig och kör hem från julbordet. Vi måste få svenskarna att agera på den kunskap de faktiskt har”, menar Anna-Karin Laurell, vd på försäkringsbolaget SalusAnsvar.

För att ytterligare lyfta frågan om alkohol och bilkörning har SalusAnsvar utvecklat en applikation för iPhone. Applikationen ”Körklar?” visar hur lång tid det tar för en man eller kvinna, med en viss kroppsvikt, att förbränna en viss mängd alkohol.

”Alkohol i trafiken skapar enorma kostnader och mänskligt lidande. Det är naturligt för oss att engagera oss i att få bort alkoholen från förarsätet och en applikation kan vara ett av flera sätt att få folk att prata med varandra och helt avstå från att köra under lång tid efter alkoholintag”, säger Anna-Karin Laurell.

För varje nedladdning skänks 1kr till Motorförarnas Helnykterhetsförbund, som arbetar för nykterhet i trafiken. Hittills har det gjorts drygt 60 000 nedladdningar av iPhone applikationen. En applikation för Android planeras till slutet av december. Applikationen är gratis.

Se bilaga för diagram över undersökningens resultat uppdelat på kön och ålder.

För ytterligare information kontakta:
Anna-Karin Laurell, VD SalusAnsvar telefon: 070-911 61 50, anna-karin.laurell@salusansvar.se
Jonas Hellroth, marknadschef SalusAnsvar telefon: 070-911 62 33, jonas.hellroth@salusansvar.se

Om SalusAnsvar
Företagen Salus och Ansvar grundades i början på 1900-talet. 1997 gick de samman och SalusAnsvar erbjuder idag försäkringar och tjänster till närmare 300 000 privat- och företagskunder i Sverige. SalusAnsvar har 170 anställda och är sedan 2007 en del av DNB-koncernen. I drygt 80 år har SalusAnsvar haft ett nära samarbete med Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF). Tillsammans tar de aktivt ställning mot rattfylla genom att verka för fler alkolås och uppmärksamma ungdomar som engagerar sig i frågan.
www.salusansvar.se

Taggar: