Sambla group inleder samarbete med Tink för stärka verifieringsprocessen vid utlåning

Report this content

Sambla Group kommer att integrera Tinks fullständiga produktserie för riskanalys i sitt nuvarande erbjudande, inklusive Income Check, Risk Insights och Expense Check. Samarbetet gör det möjligt för långivare som använder Sambla Groups nätverk att få tillgång till data i realtid, vilket säkerställer snabbare och mer exakta bedömningar av betalningsförmågan.

Sambla Group, som är en av de främsta låneförmedlarna i Norden, inleder samarbete med Europas ledande öppna bankplattform, Tink.

Sambla Group kommer att integrera Tinks samtliga verktyg för riskanalys, vilka bland annat består av Income Check, Risk Insights och Tinks nyhet, Expense Check, som möjliggör mer exakta lånebedömningar hos mer än 100 olika nordiska långivare. Verktygen ska hjälpa lånesökande att säkra de bästa erbjudandena på marknaden.

Produktserien, som bygger på open banking, kommer att ge Sambla Group möjligheter att skapa en tydligare och mer holistisk inblick av en lånesökandes betalningsförmåga. Med hjälp av realtidsdata erbjuds den sökande de bästa tillgängliga lånen.

I en tid när ekonomisk integration är ett viktigt begrepp hjälper Tinks produktserie för riskanalys Sambla Groups kunder att få tillgång till de finansiella tjänster som de förtjänar. Dessutom effektiviseras verifieringsprocessen; tiden för att ansöka om ett lån förkortas, samtidigt som beviljandegraden och användarupplevelsen optimeras.

Tinks teknik gör det möjligt för Sambla Group att snabbt utöka sitt erbjudande till hela Norden.

För Tink innebär samarbetet med Sambla Group att företaget i fortsättningen kommer att kunna erbjuda långivare i sitt nätverk tillgång till mer exakta bedömningar av betalningsförmåga.

Adam Ryman, Chief Product Officer på Sambla Group, säger: "Framtiden för krediter och smarta finansiella beslut, som vi ser den, börjar med en djupare förståelse för varje individs ekonomiska bakgrund. Med Tinks riskprodukter kan vi få den data som vi behöver utan att det blir mer komplicerat för kunder och partners, vilket möjliggör en helt digital hantering. Det sätt som vi nu kan utforma våra produkter kommer verkligen att stärka våra kunder och ge Sambla Group möjlighet att hjälpa dem på bästa möjliga sätt."

Christophe Joyau, chef för Banking & Lending på Tink, lägger till: "När processerna för utlåning hamnar i större fokus är det viktigt för dagens bedömningsmodeller att säkerställa datainsamling i realtid. Det är fantastiskt att se att Sambla Group utnyttjar Tinks open banking-produkter och leder arbetet för rättvisare och mer exakta modeller för betalningsförmågan, för att ge kunderna tillgång till de finansiella tjänster som de förtjänar."

Om Sambla Group:

Sambla Group är en av Nordens ledande jämförelseplattformar för privatekonomi. Genom att hjälpa kunderna att jämföra lånevillkor och konsolidera sina lån och försäkringar kan Sambla Group genom sina konsumentvarumärken förbättra lånevillkoren och minska de lånerelaterade kostnaderna för kunderna. Gemensamt för alla varumärken i koncernen är en mycket hög kundnöjdhet tack vare moderna användargränssnitt och starka gemensamma företagsvärderingar. Sambla Group fokuserar på produktutveckling, en ännu högre servicenivå och tillgång till ytterligare konkurrenskraftiga erbjudanden som gynnar fler kunder. Företaget har partnerskap med över 40 långivare i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Om Tink:

Tink är Europas ledande öppna bankplattform och gör det möjligt för banker, fintechs och startups att utveckla datadrivna finansiella tjänster. Genom ett API ger Tink kunderna tillgång till samlad finansiell data, initierar betalningar, berikar transaktioner, verifierar kontoinnehav och bygger verktyg för hantering av privatekonomi. Tink är ansluten till fler än 3 400 banker som når över 250 miljoner bankkunder i Europa. Tink grundades 2012 i Stockholm och blev ett helägt dotterbolag till Visa 2022. Tinks 500 anställda bistår fler än 300 banker och fintechs på 18 europeiska marknader, från kontor i 13 länder. Vi driver den nya finansvärlden. Besök tink.com för mer information.

Kontakt:

Sofia Ekholm
Head of Brand and PR
sofia.ekholm@samblagroup.com

Linda Winder
PR & Communications Director
press@tink.com
+46 8 509 08 999

Sambla Group är en av Nordens största aktörer inom jämförelsetjänster för privatekonomi och består idag av välkända varumärken såsom Sambla, Advisa och Rahalaitos. Genom att erbjuda marknadens största utbud av långivare kan kunderna jämföra lånevillkor, samla sina lån och därmed sänka sina lånekostnader. Med tilläggstjänster såsom försäkringar kan Sambla Group genom sina konsumentvarumärken erbjuda helhetslösningar för att förbättra kundernas privatekonomi.