28 personer från Samhall har fått nya arbetsgivare – dubbelt upp från statens mål

Samhall är ett företag som vill att personalen ska byta arbetsgivare. Ägaren, staten, har satt som mål att varje år ska fem procent av Samhalls medarbetare gå vidare till en annan arbetsgivare. I Kalmar har 10,75 procent bytt arbetsgivare under 2010. Det firas med blommor och diplom på Calmar Stadshotel på torsdag kväll.

Varje år ska fem procent av Samhalls medarbetare gå vidare till anställning hos en annan arbetsgivare. I Kalmar län har dubbelt så många gjort en övergång, 10,75 procent. Det är 28 medarbetare som gått till 14 olika företag i Kalmartrakten. Det firas på Calmar Stadshotel på torsdag kväll med blommor och diplom.

Det är i hög utsträckning små företag som tar sitt sociala ansvar genom att anställa personer med funktionsnedsättning. 49 procent av övergångarna från Samhall har skett till företag som har max 20 anställda. En undersökning från Samhall och FöretagarFörbundet visar att nästan tre av tio småföretag har minst en medarbetare med funktionsnedsättning och så många som 45 procent kunde tänka sig att anställa någon med funktions­ned­sätt­ning.

– Att Samhall i Kalmar län klarar statens mål - dubbelt upp - är glädjande. Genom att företag i trakten nu anställer personer från Samhall visar att vi klarar av ett av våra viktigaste uppdrag, att utveckla personer med funktionsnedsättning genom arbete, säger Helen Dahlström, arbetsområdeschef för Samhall i Kalmar.

Media är välkomna att närvara vid firandet.

Datum: torsdag 9 december
Tid: 20.30