AB Sternhammar i Örebro vinnare av Visa vägen-priset i kategorin Arbetsgivare

AB Sternhammar i Örebro är årets vinnare av Samhalls CSR-utmärkelse Visa vägen, i kategorin arbetsgivare. De har i konkurrens med 100 nominerade från hela landet utmärkt sig för sitt arbete med att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning.

- Vi var glada att bli nominerade och det känns helt fantastiskt att vinna. Våra medarbetare med funktionsnedsättning har betytt oerhört mycket för verksamhetens stabilitet. Vi hade tidigare problem med stor personalomsättning, men det har vi inte längre. Jag är stolt över våra medarbetare och över att vi som företag kan göra en social insats, säger Per Jonsson, vd och ägare AB Sternhammar

Juryns motivering:

”Vinnare av årets Visa vägen-pris i kategorin arbetsgivare är AB Sternhammar i Örebro. Det är ett litet företag som konkurrerar på en tuff global marknad. AB Sternhammar är ett lysande exempel på hur ett litet företags insatser kan göra en stor skillnad. AB Sternhammar är ett företag som kännetecknas av energi, fantasi, uthållighet och öppenhet i sin verksamhet. Och öppenheten gäller då inte minst företagets förmåga att se och ta tillvara den kraft och den talang som finns hos alla människor. AB Sternhammar har de senaste åren anställt ett antal personer med funktionsnedsättning och fler anställningar är på gång. Vi vill därför lyfta fram AB Sternhammar som en riktig vägvisare.”

Det är femte året som Samhall delar ut Visa vägen-priset, till den arbetsgivare och den eldsjäl som under året gjort mest för att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Kriterierna är bland annat nytänkande och att satsningen ska vara utvecklande för både företag och individ.

Vinnare i kategori Eldsjäl är Mikael Tänndal på Fredells Byggvaruhus i Nacka.

- För mig är det självklart att vara här. Det Samhall gör är både viktigt och riktigt. Jag hoppas att det här seminariet kan inspirera andra, för vi behöver fler aktörer som ser potentialen i alla människor, säger prisutdelaren arbetsmarknadsminister Hillevi Engström.

Om Visa vägen-seminariet

Den 21 november korades vinnarna inför 700 beslutsfattare från näringsliv och offentlig verksamhet på Sveriges största hållbarhetsseminarium, Visa vägen-galan, på Hotel Rival i Stockholm. De närvarande fick lyssna på inspirerande talare som Petter Stordalen, vd Nordic Choice Hotels, Peter Agnefjäll, blivande koncernchef IKEA, Tom Johnstone, vd och koncernchef SKF, Stina Billinger, hållbarhetschef SPP, Marie Hallander Larsson, HR-direktör Swedbank, Peje Emilsson, Kreab Gavin Anderson, Kent Persson, partisekreterare Moderaterna och Monica Lingegård, vd Samhall AB. Prisutdelare var arbetsmarknadsminister Hillevi Engström.

Ordförande i juryn som utsåg vinnarna är Mats Agurén, World Childhood Foundation. Övriga jurymedlemmar är Luciano Astudillo, vice ordförande Uppstart Malmö, Eva Hansdotter, HR-direktör SKF, Pär Larshans, hållbarhetschef Max Hamburgerrestauranger,Eva Nordmark, ordförande TCO och Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall AB.

Läs mer om seminariet och programmet på www.samhall.se

För mer information kontakta:

Per Jonsson, vd och ägare AB Sternhammar, 08-400 255 06, per.jonsson@sternhammar.se

Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall, 070-625 56 69, mats.eliasson@samhall.se

Stefan Hladisch, informationschef Samhall, 08-553 411 30, stefan.hladisch@samhall.se