AQ Segerström & Svensson AB i Eskilstuna vinnare av Samhalls Visa vägen-pris

I konkurrens med över 150 nominerade arbetsgivare och eldsjälar från hela landet tog AQ Segerström & Svensson hem segern i kategorin ”arbetsgivare” när Samhalls Visa Vägen-pris delades ut under onsdagen. AQ Segerström & Svensson AB belönas för sitt arbete med att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Priset delades ut av H.K.H. Prins Daniel.

Juryns motivering:

AQ Segerström och Svensson med hemvist i Eskilstuna är ett företag som arbetar med olika former av plåtbearbetning. Företaget har på ett mycket medvetet sätt tagit betydande steg för att öppna dörrarna till sin produktion för personer med funktionsnedsättning. AQ Segerström och Svensson har som en väl etablerad strategi att minst hälften av de bemanningsuppdrag som företaget lägger ut ska erbjudas personer med funktionsnedsättning. Det betyder att företaget idag har 20-talet personer med funktionsnedsättning i sin produktion och dessutom har man anställt flera av de som tidigare varit på bemanning. Företaget med dess VD Leif Plate i spetsen har i sin verksamhet tydligt visat att det går att kombinera affärsmässighet med att samtidigt ta ett samhällsansvar inom traditionell verkstadsindustri.

Övriga pristagare:

Till vinnare i kategorin ”eldsjäl” utsågs Pär Larshans, hållbarhetschef på Max Hamburgerrestauranger. I år uppmärksammades dessutom Stockholms Stadsmissions satsning Blixtjobb med ett särskilt hedersomnämnande från juryn.

Om Visa Vägen-priset:

Det är sjätte året i rad som Samhall delar ut utmärkelser till de arbetsgivare och eldsjälar som under året fokuserat på funktion snarare än hinder och gjort mest för att förbättra möjligheterna för personer med funktionsnedsättning på arbetsmarknaden. Kriterierna är bland annat nytänkande och att satsningen ska vara utvecklande för både företag och individ.

Visa vägen juryn 2013:

• Mats Agurén, senior advisor Quattroporte (ordförande)
  • Kenneth Bengtsson, tidigare ordförande Svenskt Näringsliv
  • Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO
  • Eva Nordmark, ordförande TCO
  • Eva Hansdotter, senior vice president Group People and Business Excellence SKF
  • Peje Emilsson, ordförande Stockholms Handelskammare
  • Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall

Kontaktpersoner:

Leif Plate, VD AQ Segerström & Svensson AB: E-post: leif.plate@aqg.se, Tel: 070-300 68 82, 016-177707

Stefan Hladisch, Informationschef Samhall: E-post: stefan.hladisch@samhall.se, Tel: 08-553 411 30 / 070-420 33 53

Mats Eliasson, Marknadsdirektör Samhall: E-post: mats.eliasson@samhall.se, Tel: 08-602 27 72 / 070-625 56 69

Om Samhall:
Samhall AB är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har drygt 22 000 anställda på cirka 200 orter och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighet till logistik och tillverkning. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen cirka sju miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning och lyckas genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.