Arbetsförmedlingens Thomas Bruce finalist till Visa vägen-priset

Thomas Bruce, arbetsförmedlare i Karlskrona, är en av tre som lyckats ta sig till final i Samhalls CSR-utmärkelse Visa vägen. Han har i konkurrens med eldsjälar från hela landet utmärkt sig för sitt arbete att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Den 30 november presenteras vinnaren på ett seminarium i Stockholm.

–      Det är självklart väldigt roligt att mitt arbete uppmärksammas, även om det samtidigt känns märkligt att få pris för att man ”bara gör sitt jobb”. För mig är det naturligt att försöka ge lite extra och försöka överträffa det som förväntas av mig, säger Thomas Bruce.

Juryns motivering:

Från början funderade vi i juryn på om man verkligen kan anses vara en Visa vägen-eldsjäl om det ligger i ens uppgift som arbetsförmedlare att just förmedla arbete åt personer med funktionsnedsättning. Vi fann dock ganska snabbt att Tomas Bruce från Arbetsförmedlingen i Karlskrona verkar vara en arbetsförmedlare som sticker ut lite extra. Med fokus på individens utveckling arbetar Thomas prestigelöst, osjälviskt och otroligt engagerat med att hitta jobben. Under första halvåret 2011 ordnade han bara i Karlskrona jobb för över 100 personer med funktionsnedsättning, varav en del var övergångar från Samhall. Vi tycker därför också att Thomas på ett mycket konkret sätt personifierat den kampanj ”Se kraften!” som Arbetsförmedlingen inlett under hösten för att inspirera fler arbetsgivare att anställa personer med funktionsnedsättning.

Det är fjärde året som Samhalls Visa vägen-pris delas ut till det företag eller organisation samt enskild person som bäst öppnat arbetsmarknaden för funktionsnedsatta. Genom konkret arbete visar de vägen för andra att det är möjligt att ändra attityder och motverka fördomar mot funktionshindrade i arbetslivet.

–      I år har det varit en både svår och rolig uppgift att välja finalister då vi har fått in rekordmånga nomineringar. Intresset visar att allt fler arbetsgivare inser värdet av kommersiell hållbarhet och mångfald på arbetsplatsen. Det handlar om att ta till vara på en dold kraft i arbetslivet, säger Mats Eliasson, marknadsdirektör på Samhall och ledamot i juryn.

Om Visa vägen-seminariet

Vilka de två vinnarna blir avslöjas på Samhalls Visa vägen-seminarium den 30 november kl 15-17 på Rival i Stockholm. Cirka 500 personer är redan anmälda, varav många företagsledare och politiska beslutsfattare. Där kommer arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) att tala tillsammans med bland andra ICA:s VD Kenneth Bengtsson och Stockholms länspolismästare Carin Götblad (vinnare av Visa Vägen 2010). Läs mer om seminariet och programmet på www.samhall.se

För mer information

Stefan Hladisch, informationschef Samhall: stefan.hladisch@samhall.se, 070-420 33 53