Arne Anderstedt är årets eldsjäl

På måndagskvällen korades vinnarna av det prestigefulla hållbarhetspriset Visa vägen-priset. Priset delas varje år ut till den arbetsgivare och den eldsjäl som har gjort allra mest i Sverige för att öppna upp arbetsmarknaden så att fler personer med funktionsnedsättning kan få ett jobb. 2017 års vinnare i kategorin eldsjäl är Arne Anderstedt som arbetar på Högbo Bruk i Sandviken.

Priset delades ut inför över 800 personer på Rival i Stockholm. Galan leddes av Glada Hudik-teaterns Pär Johansson och innehöll inspirerande anföranden av bl.a. näringsminister Mikael Damberg, hotellkungen Petter Stordalen, artisten Louise Hoffsten och hockeyhjälten Peter Forsberg.

Arne Anderstedt tilldelades priset med motiveringen:
Med värme, engagemang och en grundmurad tro på alla människors förmågor visar Arne Anderstedt varje dag vägen mot en arbetsmarknad där fler får plats och färre lämnas utanför. Genom ett inkluderande ledarskap, där alla ges möjlighet att delta, har han aktivt och målmedvetet skapat nya möjligheter till arbete för personer med funktionsnedsättning.

– Det är jätteroligt att få uppskattningen och ett kvitto på att vi gör någonting rätt uppe i Högbo bruk. Det är ett erkännande för vårt jobb med personer i utanförskap. Vi behöver tro på människors talang och förmåga. Vi behöver låta dem visa det. För alla har det, säger Arne Anderstedt.

Om Visa vägen-priset

Visa vägen-priset delas varje år ut till den arbetsgivare och den eldsjäl som gjort mest för att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Kriterierna är bland annat nytänkande och att satsningen ska vara utvecklande för både arbetsgivare och individ. Priset instiftades av Samhall år 2008 och en fristående jury utser vinnarna.

Visa vägen-juryn består av:
Jan Scherman (juryns ordförande), diversearbetare i media, debattör och tidigare TV4-chef
Anna-Lena Bohm, vice ordförande Svenskt Näringsliv
Eva Nordmark, ordförande TCO
Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO
Kenneth Bengtsson, styrelseordförande i bl.a. Systembolaget
Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall
Peje Emilsson, grundare av Kreab, Demoskop, Kunskapsskolan och Silver Life

Läs mer om vinnarna, juryn och Visa vägen-galan på www.visavägen.se

För ytterligare information eller frågor, vänligen kontakta:

Albin Falkmer, kommunikationschef på Samhall AB
albin.falkmer@samhall.se / 08-553 411 30