Avknoppning på Samhall i Jokkmokk

Stefan Kvickström har haft anställning på Samhall i många år. Ett av Samhalls huvudmål är att aktivt stödja sina anställda med funktionsnedsättning till ett arbete utanför Samhall. En möjlighet är också att knoppa av verksamhet, som Stefan gjort och startat Kvickströms Transporter.

Samhall är ett företag som vill att personalen ska byta arbetsgivare. Ägaren, staten, har satt som mål att varje år ska fem procent av Samhalls medarbetare gå vidare till en annan arbetsgivare eller starta eget som Stefan Kvickström har gjort och köpt en av Samhalls lastbilar till sin egen nystartade verksamhet Kvickströms Transporter.

Samhall hade under lång tid sökt efter en partner som kunde lösa transporterna av tvätt till och från vår anläggning i Jokkmokk. Det visade sig vara svårt då uppdraget kräver rätt behörighet för de krav som Samhall ställer på transportören, att klara transporttiderna samt att även klara viss uppackning ute hos våra kunder. Lösningen blev istället att anlita Kvickströms Transporter. I dag kör Stefan mellan Jokkmokk och Kiruna, Gällivare, Luleå och Sunderbyn med ren och smutsig tvätt åt bland annat LKAB.

– Vi vill självklart nå statens uppsatta mål och när en av våra medarbetare startar eget företag visar att vi klarar av ett av våra viktigaste uppdrag, att utveckla personer med funktionsnedsättning genom arbete, säger Margareta Törnblom, arbetsområdeschef för Samhall.

Margareta Törnblom, arbetsområdeschef: 070-609 37 45
Håkan Tenelius, presschef i Samhall AB: 070-219 47 62