Axel Johnson utsedda till alla tiders arbetsgivare

På måndagskvällen korades vinnarna av det prestigefulla Visa vägen-priset. Priset delas varje år ut till den arbetsgivare och den eldsjäl som har gjort mest för att öppna arbetsmarknaden så att fler personer med funktionsnedsättning kan få ett jobb. Vid prisets tioårsjubileum utdelades även ett hederspris till den arbetsgivare som bäst visat vägen mot en mer inkluderande arbetsmarknad sedan dess att priset instiftades. Vinnare blev Axel Johnson AB.

Priset delades ut inför över 800 personer på Rival i Stockholm. Galan leddes av Glada Hudik-teaterns Pär Johansson och innehöll inspirerande anföranden av bl.a. näringsminister Mikael Damberg, hotellkungen Petter Stordalen, artisten Louise Hoffsten och hockeyhjälten Peter Forsberg.

Axel Johson tilldelades priset med motiveringen:
Axel Johnson har visat affärsnyttan av socialt ansvarstagande och genom en aktiv styrning skapat ett engagemang som genomsyrar hela verksamheten. Med ett tydligt ledarskap, som sträcker sig över generationsgränserna, har de skapat nya vägar till arbete för tusentals personer med funktionsnedsättning i hela landet.

Om Visa vägen-priset

Visa vägen-priset delas varje år ut till den arbetsgivare och den eldsjäl som gjort mest för att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Kriterierna är bland annat nytänkande och att satsningen ska vara utvecklande för både arbetsgivare och individ. Priset instiftades av Samhall år 2008 och en fristående jury utser vinnarna.

Visa vägen-juryn består av:

• Jan Scherman (juryns ordförande), diversearbetare i media, debattör och tidigare TV4-chef
  • Anna-Lena Bohm, vice ordförande Svenskt Näringsliv
  • Eva Nordmark, ordförande TCO
  • Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO
  • Kenneth Bengtsson, styrelseordförande i bl.a. Systembolaget
  • Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall
  • Peje Emilsson, grundare av Kreab, Demoskop, Kunskapsskolan och Silver Life

Läs mer om vinnarna, juryn och Visa vägen-galan på www.visavägen.se

För ytterligare information eller frågor, vänligen kontakta:

Albin Falkmer, kommunikationschef på Samhall AB
albin.falkmer@samhall.se / 08-553 411 30