Carin Götblad och LK Armatur vinnare av Samhalls Visa vägen-pris

Magnus Eriksson, VD LK Armatur AB och Carin Götblad, länspolismästare i Stockholm vinnare av Samhalls CSR-pris, Visa vägen 2010.

På tisdagseftermiddagen delades priserna ut till Samhalls CSR-utmärkelse, Visa vägen-priset. Carin Götblad, Länspolismästare, samt Helsingborgsföretaget LK Armatur AB tog emot priset från Samhalls VD Birgitta Böhlin vid en ceremoni i Stockholm.

Visa vägen-priset ges till en arbetsgivare och en eldsjäl som tagit initiativ som öppnat arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning och gjort insatser som kan inspirera andra. Samhalls VD Birgitta Böhlin delade ut priset i samband med Samhalls höstseminarium i Stockholm nu på eftermiddagen.

”Carin Götblad har använt sin position och visat mod i syfte att öka mångfalden för att spegla befolkningen i stort i en stor, välkänd och påpassad myndighet – ett exempel som har potential att få många efterföljare” säger juryn i sin motivering.

”LK Armatur AB visar genom sitt engagemang och genom att lyfta fram affärsnyttan av att ha en mångfald i personalstyrkan att de är värdiga vinnare av Samhalls CSR-pris, Visa vägen 2010” säger juryn i sin motivering.

Hedersomnämnanden tilldelades: Shpetim Pirraku, ABF-Västerås; Bjarne Lunnelid, Strålsäkerhetsmyndigheten; Accessum AB i Västerås och John Ekströms Bygg i Örebro.

2009 års vinnare var Max Hamburgerrestauranger samt Per Johansson, Glada Hudikteatern. I likhet med tidigare års pristagare fick årets vinnare ta emot varsitt exemplar av den symboliska öppna dörren som skapats av glaskonstnären Anette Alsiö.

Ordförande i juryn som utser vinnarna är Camilla Littorin, förbundssekreterare, FöretagarFörbundet. Övriga jurymedlemmar är: Pia Torstensson, Telenor; Marianne Bogle, CSR Sweden; Örjan Samuelsson, Activa; Michael Hansen, Svenska Lantchips; Pär Larshans Max Hamburgerrestauranger; Johan Ingelskog, LO samt Lars Lööw, Samhall AB.

Lars Lööw, kommunikationsdirektör, 073-349 94 99
Anders Ekberg, pressekreterare, 076-101 90 55