Drygt 2 600 personer bröt utanförskapet efter ökat förtroende från kunderna

Under första halvåret 2013 bröt 2 614 nya personer sitt utanförskap med Samhalls hjälp. Ökad tillväxt i tjänstesektorn och nya uppdrag hos till exempel Swedbank bidrog till utvecklingen.

Antalet anställda med funktionsnedsättning i kärnuppdraget uppgick därmed vid delårsperiodens slut till 19 281, vilket är 285 personer fler än samma period förra året. Ytterligare 1 269 medarbetare befann sig i andra arbetsmarknadspolitiska anställningsformer, främst utvecklingsanställningar, och 1 311 medarbetare i praktik. Dessutom har 486 personer fått anställning hos andra arbetsgivare genom Samhalls försorg.

- Vår vision är att bidra till ett Sverige där alla ses som en tillgång på arbetsmarknaden. Därför är jag glad att antalet personer som fått en anställning eller påbörjat en praktik fortfarande ligger på en mycket hög nivå, vilket skapat möjlighet för fler att utvecklas genom arbete, säger Monica Lingegård, vd på Samhall.

Även under andra kvartalet har Samhalls omsättning ökat, vilket skapat fler jobb. Företagets tjänsteverksamhet fortsätter att stadigt öka med en tillväxt på 16 procent för första halvåret jämfört med föregående år. Omsättningen totalt ökade med 54 miljoner kronor eller drygt 4 procent.

- Ökat förtroende från våra kunder leder till fler jobb. Vårt uppdrag är att utveckla personer med funktionsnedsättning genom arbete och därför är det så viktigt att vi fortsätter skapa nya affärer, säger Monica Lingegård.

En av kunderna som gjort detta möjligt är Swedbank. Sedan den första januari anlitar Swedbank Samhalls städtjänster. I dag ansvarar Samhall för städningen på drygt 160 Swedbankkontor. Cirka 200 medarbetare runt om i landet gör jobbet.

– Vi har fått positiv respons från kontoren och så här långt är vi mycket nöjda, säger Ulf Cederberg, chef för facility management på Swedbank.

Av de som Samhall nyrekryterade under första halvåret kom 44 procent ur grupper som särskilt prioriteras, exempelvis personer med fler än en funktionsnedsättning. Det överträffar ägarens målsättning med 10 procent.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till -73 miljoner kronor. Räntabiliteten på genomsnittligt eget kapital uppgick i rullande 12-månadersvärden till -7 procent och soliditeten till 43 procent.