Finalisterna utsedda till årets Visa vägen-pris

Nu är finalisterna till csr-utmärkelsen Visa vägen utsedda. Av cirka 100 nomineringar från hela landet har juryn enats om tre finalister i vardera kategori: årets arbetsgivare och årets eldsjäl. Vinnarna utses den 21 november på Sveriges största hållbarhetsseminarium, Visa vägen-galan.

Samhall delar varje år ut två utmärkelser, en vardera till den arbetsgivare och den eldsjäl som under året gjort mest för att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Kriterierna är bland annat nytänkande och att satsningen ska vara utvecklande för både företag och individ.

– Att sitta med i den här juryn innebär att man får en fantastisk överblick över de initiativ som görs inom det här området i Sverige. Det är inte helt lätt att vikta de olika insatserna mot varandra men vi har haft mycket bra diskussioner i juryn och enats om sex värdiga finalister, säger Visa Vägen-prisets juryordförande Mats Agurén, som till vardags arbetar för World Childhood Foundation.

– Vi söker de människor som bortom fördomar synliggör kraften och talangen i alla människor. Syftet med priset är att lyfta fram dessa förebilder och inspirera fler arbetsgivare, säger Luciano Astudillo, jurymedlem i Visa vägen tillika vice ordförande Uppstart Malmö.

Arbetsgivare 2012 – finalister:

• HSB Boservice i Västra Östergötland AB, Linköping
  • AB Sternhammar, Örebro
  • Misa Ab, Solna

Eldsjäl 2012 – finalister:

• Anki Karlsson, Totebo AB, Totebo
  • Richard Lilliehöök, Smurfit Kappa Sydbox, Eslöv
  • Mikael Tänndal, Fredells Byggvaruhus, Nacka

Juryn för Visa vägen 2012

• Mats Agurén, World Childhood Foundation (juryns ordförande)
  • Luciano Astudillo, vice ordförande Uppstart Malmö
  • Eva Hansdotter, hr-direktör SKF