Götblad och ICA-handlare bland nominerade till Samhalls CSR-pris, Visa vägen

Den symboliska öppna dörren som skapats av glaskonstnären Anette Alsiö. Priset delas ut varje år till ett företag och en eldsjäl som på något sätt visat vägen i arbetet med funktionsnedsatta.

Den öppna nomineringen till Samhalls CSR-utmärkelse Visa Vägen-pris är avslutad. Flera kvalificerade nomineringar från hela Sverige har inkommit. Juryn kommer nu att ta fram sex finalister bland de nominerade. Vinnarna utses den 23 november.

Med Visa vägen-priset vill Samhall uppmärksamma insatser som gjorts för att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Priset delas ut i två kategorier, till ett företag eller en organisation samt till en individ. För båda kategorierna gäller att vinnaren ska ha öppnat arbetsplatser för personer med funktionsnedsättning, arbetat för attitydförändringar, motverkat fördomar eller på annat sätt raserat hindren för personer med funktionsnedsättning att ta sig in på arbetsmarknaden.

- Vi är glada att vi fått in så många kvalificerade nomineringar i år. Vi vill lyfta fram så många goda exempel och förebilder som möjligt som andra kan inspireras av och ta efter, säger Lars Lööw, kommunikationsdirektör i Samhall.

Nominerade från Stockholms län:
ICA Maxi i Solna
Strålsäkerhetsmyndigheten i Kista
Favoptic i Danderyd
Kungliga Skogs och Lantbruksakademin
Hushållningssällskapet

Eldsjälspriset:
Carin Götblad, Länspolismästare
Bjarne Lunnelid, Strålsäkerhetsmyndigheten
Henrietta Stein, Arbetsförmedlingen

2009 års vinnare var Max Hamburgerrestauranger samt Per Johansson, Glada Hudikteatern. Dessa fick ta emot varsitt exemplar av den symboliska öppna dörren som skapats av glaskonstnären Anette Alsiö. Årets pris delas ut vid ett seminarium den 23 november på Clarion Hotel Sign i Stockholm.

Ordförande i juryn som utser vinnarna är Camilla Littorin, generalsekreterare, FöretagarFörbundet. Övriga jurymedlemmar är: Pia Torstensson, Telenor; Marianne Bogle, CSR Sweden; Örjan Samuelsson, Activa; Michael Hansen, Svenska Lantchips; Per Larshans Max Hamburgerrestauranger; Johan Ingelskog, LO samt Lars Lööw, Samhall AB.

Lars Lööw, kommunikationsdirektör, 073-349 94 99
Anders Ekberg, pressekreterare, 076-101 90 55