Henrik Lindstedt vinnare av Visa vägen-priset i kategorin Eldsjäl

Henrik Lindstedt vid Panduro Hobby i Malmö är årets vinnare av Samhalls CSR-utmärkelse Visa vägen, i kategorin eldsjäl. I konkurrens med personer från hela landet har Henrik utmärkt sig för sitt arbete med att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning.

- Det känns som ett kvitto på att mitt arbete för att stötta personer med funktionsnedsättning har haft betydelse. Jag tror att det finns stora möjligheter för fler företag att stötta och underlätta för att öppna upp arbetsmarknaden, säger Henrik Lindstedt.

Juryns motivering:
Henrik Lindstedt har som produktionschef på Panduro Hobby i Malmö under många år och genom idogt arbete visat att han är ett mycket gott föredöme när det gäller att öppna arbetslivet för människor med funktionsnedsättning. Henrik Lindstedt har medverkat till att utveckla, anställa och stötta ett stort antal personer med funktionsnedsättning i Panduro Hobbys verksamhet. Henrik Lindstedt ser alltid individen och dennes förmåga. Hans ledarskap får medarbetarna att växa och deras självförtroende stärks. Henrik Lindstedts engagemang har inte bara begränsat sig till Panduro Hobby och ett samarbete med Samhall. Han har även hjälpt till att bana väg för personer med funktionsnedsättning att få arbete hos andra företag. Vi anser därför att Henrik Lindstedt är en mycket värdig vinnare av Visa vägen-priset i kategorin Eldsjäl.

Det är fjärde året som Samhalls Visa vägen-pris delas ut till en arbetsgivare och en enskild person som öppnat arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Genom konkret arbete visar de vägen för andra och att det är möjligt att ändra attityder och motverka fördomar i arbetslivet.

- I år har det varit en både svår och rolig uppgift att välja en vinnare då vi har fått in rekordmånga nomineringar. Intresset visar att allt fler arbetsgivare inser värdet av kommersiell hållbarhet och mångfald på arbetsplatsen. Det handlar om att ta till vara på en dold kraft i arbetslivet, säger Mats Eliasson, marknadsdirektör på Samhall och ledamot i juryn.

Om Visa vägen-seminariet
Vinnarna korades på Samhalls Visa vägen-seminarium som genomfördes 30:e november på Rival i Stockholm. Drygt 500 personer, varav många företagsledare och politiska beslutsfattare, närvarade för att lyssna på inspirerande talare såsom arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M), Carl Bennet, huvudägare och ordförande i Getinge, ICA:s VD Kenneth Bengtsson och Stockholms länspolismästare Carin Götblad (vinnare av Visa Vägen 2010). Ordförande i juryn som utsåg vinnarna är Camilla Littorin, förbundssekreterare, FöretagarFörbundet. Övriga jurymedlemmar är: Mats Agurén, generalsekreterare World Childhood Foundation, Luciano Astudillo, samhällsentreprenör, Eva Hansdotter, personalchef för SKF koncernen, Pär Larshans, hållbarhetschef Max Hamburgerrestauranger, Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall.

Läs mer om seminariet på www.samhall.se.

För mer information kontakta:
Henrik Lindstedt, produktionschef Panduro Hobby, 070-660 85 10, henrik.lindstedt@panduro.se
Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall, 070-625 56 69
Stefan Hladisch, informationschef Samhall, 070-420 33 53