Information om Samhalls uppdrag

Samhall AB är ett statligt ägt bolag vars uppdrag är att skapa utvecklande arbeten för människor med funktionsnedsättning. Uppdraget har varit detsamma sedan bolaget grundades år 1980. Företaget ska ha ett tydligt och konkurrenskraftigt erbjudande på marknaden, baserat på våra medarbetares förmågor.

Med närmare 23 000 medarbetare är vi en av landets största arbetsgivare. Vi har verksamhet på cirka 200 orter, med anställda i så gott som alla kommuner. Den större delen av Samhalls medarbetare arbetar inom tjänstesektorn med exempelvis städ- & tvätt, äldreservice och andra uppdrag på plats hos kund. Företaget arbetar också inom lager och logistik samt med tillverkning i nära samverkan med svensk industri.

• Det är Arbetsförmedlingen som beslutar vem som får en anställning i företaget, det gör inte Samhall själva. Arbetsförmedlingen kontrollerar att den arbetssökande fyller alla kriterier och anvisar sedan medarbetaren till en Samhallanställning.
  • Statens mål är att minst 40 procent av personerna som får jobb på Samhall ska vara från en prioriterad målgrupp med särskilt svåra, eller en kombination av flera, funktionsnedsättningar. Förra året var 46 procent av nyanställningarna från de prioriterade grupperna och Samhall överträffar därmed målsättningen.
  • Samhall kan inte erbjuda anställning till alla personer med funktionsnedsättning. I vårt uppdrag definieras det hur många lönetimmar vi ska erbjuda, vilket sätter ramar för verksamheten. Ur ett längre perspektiv har antalet anställda minskat på Samhall. Dock så finns det idag flera andra arbetsmarknadspolitiska insatser för personer med funktionsnedsättning.
  • Medarbetare i Samhall som har funktionsnedsättning har en förstärkt anställningstrygghet som innebär att de inte sägs upp på grund av arbetsbrist. De medarbetare som arbetar vid verksamheter som förändras kan alltid känna sig trygga. Alla får behålla anställningen, även om arbetet kan få ett nytt innehåll och förläggas till en ny arbetsplats.

Samhalls uppdrag

• Skapa meningsfulla och utvecklande arbeten för personer med funktionsnedsättning genom att producera efterfrågade varor och tjänster på marknadsmässiga villkor.
  • Minst 40 procent av personalen ska komma ur särskilt prioriterade grupper vars funktionsnedsättning(ar) innebär särskilt stora svårigheter att komma in på arbetsmarknaden.
  • Varje år ska minst 1 100 av medarbetarna på Samhall gå vidare till nya arbeten hos andra arbetsgivare.