• Samhall AB/

LO, TCO och Svenskt Näringsliv blir snart överens - Ordförandena möts vid Samhalls jurybord

Nu är det klart att ordförandena i såväl LO, TCO som Svenskt Näringsliv kommer att finnas med i juryn till årets Visa vägen-pris. LO:s Karl-Petter Thorwaldsson, TCO:s Eva Nordmark och Kenneth Bengtsson från Svenskt Näringsliv har tillsammans med en rad andra näringslivsprofiler nu tackat ja till att sitta i juryn för priset.

– Att vara med och prisa de som har gjort de största insatserna för att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning känns inspirerande och att göra det tillsammans med de som samordnar den svenska arbetsmarknaden känns extra bra och spännande, säger juryns ordförande Mats Agurén, tidigare Generalsekreterare för Wold Childhood Foundation

Det är sjätte året i år som Samhall delar ut Visa vägen-priset. Syftet är att lyfta fram personer och arbetsgivare som tänker på nya sätt kring hur man öppnar arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Tanken är också att det ska vara satsningar som är utvecklande både för arbetsgivare och för individerna.

– Idag är det över 200 000 personer med funktionsnedsättning som står i kö för att få ett jobb. Det kostar samhället mer än det skulle kosta att släppa in dem på arbetsmarknaden och det är inte klokt, säger Monica Lingegård, vd för Samhall. Med Visa vägen-priset vill vi ge dem som har idéer kring hur vi ska lösa det här gigantiska samhällsproblemet en scen för att visa vägen och inspirera andra.

Två priser delas ut varje år, ett till en eldsjäl och ett till den arbetsgivare som bedöms ha tagit det bästa initiativet under året. Nomineringar kommer in från hela landet under året och den här juryn utser årets pristagare:

• Mats Agurén, tidigare Generalsekreterare Wold Childhood Foundation (ordförande i juryn)
  • Kenneth Bengtsson, ordförande Svenskt Näringsliv
  • Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO
  • Eva Nordmark, ordförande TCO
  • Eva Hansdotter, HR Direktör SKF
  • Peje Emilsson, Ordförande Stockholms Handelskammare
  • Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall

– Juryn består av personer med starka viljor som representerar starka organisationer, det här är en perfekt jury för Visa vägen-priset, säger Monica Lingegård.

Visa vägen-priset 2013 delas ut vid Sveriges största hållbarhetsseminarium, Visa vägen-galan, i Stockholm den 20 november.

För ytterligare kommentarer och information kontakta:
Mats Agurén, juryordförande Visa vägen, mats.agu@telia.com, 070-602 51 18.
Stefan Hladisch, informationschef, stefan.hladisch@samhall.se, 08-553 411 30