Malmöprofil i jury för Samhalls CSR-pris

Samhall har utsett årets jury till Visa vägen, företagets CSR-pris med bland andra Malmöprofilen Luciano Astudillo.  Juryns uppgift är att lyfta fram förebilder som öppnat arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning och som kan inspirera andra.

Med Visa vägen-priset vill Samhall lyfta fram fler förebilder. Priset delas ut i två kategorier, till ett företag eller en organisation samt till en eldsjäl. Vinnarna ska ha arbetat för attitydförändringar, motverkat fördomar eller på annat sätt raserat hindren för personer med funktionsnedsättning att ta sig in på arbetsmarknaden.

– Många företag och myndigheter tvekar att anställa personer med funktionsnedsättning.  Vi vill lyfta fram goda exempel som kan inspirera andra att ta efter säger Camilla Littorin, juryordförande Visa vägen och förbundssekreterare FöretagarFörbundet.

– Det finns exempel på företag och eldsjälar som ser personer med funktionsnedsättning som en möjlighet till nya affärsidéer och fler jobb och i sin rekrytering medvetet arbetar för att ta tillvara på alla. Jag hoppas att de kan bli nominerade till årets priser. Det skulle ju dessutom vara fantastiskt om pristagarna kom från Skåne säger Luciano Astudillo, juryledamot Visa vägen och samhällsentreprenör.

Juryn i sin helhet:
Camilla Littorin, förbundssekreterare FöretagarFörbundet (juryordförande)
Mats Agurén, generalsekreterare World Childhood Foundation
Luciano Astudillo, samhällsentreprenör
Eva Hansdotter, personalchef för SKF koncernen
Pär Larshans, hållbarhetschef Max Hamburgerrestauranger
Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall

2010 års vinnare var LK Armatur i Helsingborg samt Carin Götblad, Länspolismästare i Stockholm. Årets pris delas ut vid ett seminarium den 30 november i Stockholm. Nomineringen är öppen för alla fram till den 30 september, och görs via Samhalls hemsida: www.samhall.se

Camilla Littorin, förbundssekreterare FöretagarFörbundet, 070-553 66 70
Luciano Astudillo, samhällsentreprenör, 070-929 85 85