Max och Samhall skapar nya jobb till funktionshindrade

Detta har bl a resulterat i att två funktionshindrade personer från Samhall har fastanställts som restaurangbiträden på Max.

Projektet har genomförts med stöd från EU:s Leonardo-program, och metoden ska användas i fortsättningen när Max rekryterar medarbetare med ett funktionshinder. Max restaurangchefer har utbildats av Samhall, som kunde utgå ifrån sin interna ledarutbildning i mångfaldsfrågor.

– Vi är ett mångfaldsföretag och vet hur viktigt det är att cheferna är rustade för att leda exempelvis funktionshindrad personal. Det handlar bland annat om lyhördhet, tålamod och tydlig kommunikation, säger Margareta Persdotter, personalutvecklare på Samhall och ledare för projektet.

Det konkreta resultatet av projektet är att två funktionshindrade fått anställning som restaurangbiträden på Max restauranger i Boden och Piteå. Därmed är ett av Samhalls viktigaste mål, att företagets medarbetare ska gå vidare till en fast anställning utanför företaget, uppfyllt. Med dessa två lyckade anställningar är Max framtida förhoppning att anställa fler funktionshindrade på sina samtliga restauranger runt om i landet.

– Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Samhall. Vi har tack vare dem fått kompetent personal och våra restaurangchefer har fått en viktig ledarskapsutbildning, säger Richard Bergfors, VD på Max Hamburgerrestauranger.

– Samhalls uppdrag är att utveckla funktionshindrade genom arbete, helst så långt att de kan gå vidare till en annan arbetsgivare. Här har vi lyckats med det, och det är en stor framgång för Samhall, säger Margareta Persdotter. För ytterligare information, kontakta: Håkan Tenelius, presschef Samhall: 070-219 47 62 Richard Bergfors, VD Max Hamburgerrestauranger: 070-899 29 83

För pressbilder, kontakta: Håkan Tenelius, presschef Samhall: 070-219 47 62 Alexandra Orbelius, Max Hamburgerrestauranger: 08-534 888 94