"Mest inflytande på näringslivets hållbarhetsarbete under 2012"

Samhalls VD Monica Lingegård är Sveriges företagsledare med mest inflytande på näringslivets hållbarhetsarbete under 2012. Det är Veckans Affärers sajt CSR i praktiken som gjort kartläggningen över vilka 100 personer som med sina kunskaper, sitt nätverk och sin lyskraft bäst kan påverka andra att tänka nytt och klokt. Monica placeras på förstaplats i kategorin svenska företagsledare.

Motiveringen för Monica:

”När säkerhetsföretagets G4S förra VD tillträdde som chef för Samhall 2011 restes det frågor om vilka kvalifikationer som gett henne jobbet. Idag är det tydligt att hennes förmåga att först lyssna och sedan peka var precis det bolaget behövde. Lingegårds förmåga att fokusera på vad folk kan, snarare än de inte kan, har gett Samhall både ökat självförtroende och en tydligare position på marknaden som företrädare för en hållbar syn på anställda. Som medlem i styrelsen av Svenskt Näringsliv och ny favoritlekkamrat till såväl arbetsmarknadsministern som arbetsförmedlingens VD har Lingegård förmåga att påverka ökat ännu mer.

Läs mer om företagsledarna som påverkar företagen under 2012: http://csripraktiken.se/2012/02/29/foretagsledarna-som-paverkar-foretagen-2012/