• Samhall AB/

Mikael Tänndal på Fredells Byggvaruhus i Nacka vinnare av Visa vägen-priset i kategorin Eldsjäl

Mikael Tänndal på Fredells Byggvaruhus i Nacka är årets vinnare av Samhalls CSR-utmärkelse Visa vägen, i kategorin Eldsjäl. Han har i konkurrens med 100 nominerade från hela landet utmärkt sig för sitt arbete med att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning.

- Det känns alldeles förträffligt att vinna det här fina priset. Den första av våra medarbetare med funktionsnedsättning, en kille med Aspergers, fick praktikplats hos oss för fyra år sedan. Idag är han anställd här. Och han har följts av många fantastiska människor, som betyder otroligt mycket, både för företaget och för mig personligen. Man blir varm i hjärtat av att se de här medarbetarna växa och klara av mer och mer för varje dag, säger Mikael Tänndal, Fredells Byggvaruhus, Nacka.

Juryns motivering:

"Som chef för godskontroll och varuplock på Fredells Byggvaruhus i Nacka är Mikael Tänndal en riktig eldsjäl. Mikael Tänndal har med stort engagemang och genuint intresse skapat möjlighet för flera personer med olika funktionsnedsättningar att komma ut i arbetslivet. Han har förmågan att tänka möjligheter istället för problem. Ett stort hjärta och ett tydligt och rakt sätt får personer att känna sig sedda och betydelsefulla varje dag på jobbet. Fredells har de senaste åren från olika håll tagit emot ett betydande antal praktikanter med olika funktionsnedsättningar. Idag har 8 av dem anställning hos företaget. Företaget har ett väl utarbetat arbetssätt för att se talang i alla nya rekryteringar och skapar tydlig nytta för alla parter genom att matcha rätt person med rätt uppgift. Mikael Tänndal är en stark drivkraft i detta arbete."

Det är femte året som Samhall delar ut Visa vägen-priset, till den arbetsgivare och den eldsjäl som under året gjort mest för att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Kriterierna är bland annat nytänkande och att satsningen ska vara utvecklande för både företag och individ.

Vinnare i kategori Arbetsgivare är AB Sternhammar i Örebro.

- För mig är det självklart att vara här. Det Samhall gör är både viktigt och riktigt. Jag hoppas att det här seminariet kan inspirera andra, för vi behöver fler aktörer som ser potentialen i alla människor, säger prisutdelaren arbetsmarknadsminister Hillevi Engström.

Om Visa vägen-seminariet

Den 21 november korades vinnarna inför 700 beslutsfattare från näringsliv och offentlig verksamhet på Sveriges största hållbarhetsseminarium, Visa vägen-galan, på Hotel Rival i Stockholm. De närvarande fick lyssna på inspirerande talare som Petter Stordalen, vd Nordic Choice Hotels, Peter Agnefjäll, blivande koncernchef IKEA, Tom Johnstone, vd och koncernchef SKF, Stina Billinger, hållbarhetschef SPP, Marie Hallander Larsson, HR-direktör Swedbank, Peje Emilsson, Kreab Gavin Anderson, Kent Persson, partisekreterare Moderaterna och Monica Lingegård, vd Samhall AB. Prisutdelare var arbetsmarknadsminister Hillevi Engström.

Ordförande i juryn som utsåg vinnarna är Mats Agurén, World Childhood Foundation. Övriga jurymedlemmar är Luciano Astudillo, vice ordförande Uppstart Malmö, Eva Hansdotter, HR-direktör SKF, Pär Larshans, hållbarhetschef Max Hamburgerrestauranger,Eva Nordmark, ordförande TCO och Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall AB.

Läs mer om seminariet och programmet på www.samhall.se

För mer information kontakta:

Mikael Tänndal, Fredells Byggvaruhus, 0739-20 65 39, mikael.tanndal@fredells.com

Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall, 070-625 56 69, mats.eliasson@samhall.se

Stefan Hladisch, informationschef Samhall, 08-553 411 30, stefan.hladisch@samhall.se