Nominerade i Kronoberg till Samhalls Visa vägen-pris

Den öppna nomineringen till Samhalls CSR-utmärkelse Visa Vägen är avslutad. Nomineringar från hela Sverige har inkommit och juryn kommer nu att ta fram sex finalister bland de nominerade. Vinnarna utses den 30 november.

Med Visa vägen-priset vill Samhall uppmärksamma insatser som gjorts för att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Priset delas ut i två kategorier, till ett företag eller en organisation samt till en individ. För båda kategorierna gäller att vinnaren ska ha öppnat arbetsplatser för personer med funktionsnedsättning, arbetat för attitydförändringar, motverkat fördomar eller på annat sätt raserat hindren för personer med funktionsnedsättning att ta sig in på arbetsmarknaden.

- Vi har aldrig tidigare fått in så många nomineringar till vårt Visa vägen-pris. Vi vill lyfta fram många goda exempel och förebilder som öppnat upp arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning, säger Mats Eliasson, marknadsdirektör i Samhall.

Nominerade i Kronoberg:
Patrik Dahlberg och Peter Iburg, Fresh AB, Växjö
Burde Förlags AB, Växjö
CA Fastigheter AB, Växjö

2010 års vinnare var LK Armatur i Helsingborg samt Carin Götblad, länspolismästare i Stockholm. Dessa fick ta emot varsitt exemplar av den symboliska öppna dörren som skapats av glaskonstnären Anette Alsiö. Årets pris delas ut vid ett seminarium den 30 november i Stockholm.

Ordförande i juryn som utser vinnarna är Camilla Littorin, förbundssekreterare, FöretagarFörbundet.

Övriga jurymedlemmar är:
Mats Agurén, generalsekreterare World Childhood Foundation