Nya jobb har ersatt Samhalls verkstad i Åmål

Nya jobb inom främst förpackning och service har ersatt Samhalls mekaniska verkstad i Åmål, som slutligt avvecklas under september. Flera av medarbetarna har fått jobb på Samhalls enhet i Säffle. Ett avtal med Åmåls kommun ger jobb åt sex medarbetare.

Redan i januari 2009 avvecklades Samhall den mekaniska verksamheten, som såldes till ett företag på orten som också anställde en del av personalen. Då var redan arbetet igång med att hitta ersättningsjobb för Samhalls medarbetare, som alla behöll sin anställning.

Avvecklingen av verkstaden i Åmål var ett led i Samhalls strategi att hitta nya jobb inom servicesektorn och genom bemannade lösningar i andra företag. Tidigare dominerades Samhall av egna verkstäder.  Men i takt med att kunderna – ofta stora svenska exportföretag – hittade andra leverantörer utomlands har uppdragen utanför de egna väggarna blivit allt fler. Idag jobbar tre fjärdedelar av Samhalls medarbetare i servicejobb eller bemannade lösningar.

- När våra anställda arbetar ute i samhället och i bemannade lösningar på företag får fler chansen att rekryteras till jobb utanför Samhall. Dessutom ökar integrationen när de anställda arbetar utanför Samhalls egna väggar. Fördomarna om kompetensen hos personer med funktionsnedsättning motverkas, säger Anders Thelin, regionchef i Samhall.

Arne Olsson, arbetsområdeschef: 070-6311453

Anders Thelin, regionchef: 070-7240920