Nytt avtal mellan Samhall och Swedavia

Samhall får förnyat förtroende att städa samt ge service på hela Arlanda, och nu också Bromma flygplats.

– Samhall har under de senaste åren tillsammans med Swedavia arbetat intensivt och strukturerat med att nå våra gemensamma mål och detta är ett tydligt kvitto på att vi adderar flera värden, säger Jonas Rieck.

Det som nu varit ute för upphandling är det som kallas ARN2, alltså alla terminaler utom Terminal 5, SkyCity samt 60 övriga byggnader. Samhall servar sedan tidigare Terminal 5 och kommer därför att fortsätta finnas på hela Arlanda. Utöver det tillkommer alltså Bromma flygplats, som är ett helt nytt avtal.

– Vi är mycket tacksamma och glada över det förnyade förtroendet samt utökningen med Bromma flygplats, säger Jonas Rieck, affärsomårdesdirektör på Samhall.

Utöver en ren flygplats innebär det nya avtalet också att cirka 200 personer som på grund av en funktionsnedsättning haft svårt att ta sig in på arbetsmarknaden kommer att få ett riktigt, viktigt och utvecklande jobb i Swedavias olika lokaler, tillsammans med de cirka 200 medarbetare som redan finns på Terminal 5. Det nya avtalet gäller närmare 85 000 kvadratmeter som ska städas på Arlanda och ytterligare 11000 kvadratmeter på Bromma, avtalet gäller i tre år med möjlighet till förlängning med ytterligare fem år.

Louise Thomson är Facility Manager på Swedavia Arlanda Airport och mycket glad över det fortsatta samarbetet med Samhall.

– Vi har under de senaste åren haft ett nära samarbete med Samhall för att nå vårt gemensamma mål – en ren flygplats.Tillsammans tar vi oss an utmaningar och vi avslutade 2018 med ”all-time-high” i vår kundundersökning där våra resenärer bland annat får ge betyg på renligheten. Detta betyder att vår flygplats aldrig varit så ren och det är såklart ett resultat som vi är både glada och stolta över, säger Louise Thomson.

För alla som reser via Arlanda så är Samhalls medarbetare numera ett känt inslag på hela flygplatsen. De syns tydligt i sina fuchsia-färgade tröjor med budskapet ”Vi gör din resa till en ren upplevelse”, och har med sin synlighet också en annan funktion där de utbildas att bemöta resenärer och hjälpa dem om det behövs.

– En stor del i detta är det intensiva samarbetet i det dagliga kring våra avtal men också det arbete som våra värdskapsutvecklare lägger ner för att skapa tillhörighet, stolthet och arbetsglädje hos Samhalls medarbetare. I värdskapsarbetet arbetar vi med de mjuka värdena där inkludering och tillhörighet är viktiga frågor. Inom ramen för ”We Are Arlanda” tydliggör vi att det är tillsammans vi når framgång. Samhalls medarbetare bjuder på en mångfald och vi bjuds varje dag på givande möten med någon i en rosa tröja, säger Louise Thomson, Facility Manager på Swedavia Arlanda Airport.

Henrik Fitinghoff
Presschef
+46 8-5534 11 11
henrik.fitinghoff@samhall.se

Samhall är Sveriges viktigaste företag. Företaget har över 25 000 medarbetare i hela landet och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen mer än nio miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.