Nytt serviceavtal skapar 1 300 jobb för Samhall

Axfood, med butikskedjor som Willys och Hemköp, har tecknat ett nytt ramavtal med Samhall om städning i butik. Avtalet, som sträcker sig över minst tre år, omfattar även tjänster såsom kundvagnshantering, städning av parkeringar samt att Axfood ges möjlighet att rekrytera Samhalls medarbetare. Avtalet är ett av Samhalls största och innebär att närmare 1 300 av företagets medarbetare kommer att arbeta i Axfoods verksamheter.

Redan i dag sköter Samhall lokalvården av Axfood-koncernens olika kontor och lager i Göteborg och Jordbro, samt även 120 egenägda butiker för kedjor som Willys, Willys Hemma, Hemköp och Axfood Snabbgross.

Det nya ramavtalet, som träder i kraft den 1 november 2015, innebär att Samhall tar över städningen av ytterligare cirka 200 butiker runt om i Sverige - totalt 500 000 kvadratmeter butiksyta.

– Vi har enbart goda erfarenheter av vårt samarbete med Samhall och säkerställer nu att vi får en professionell och seriös aktör även när det gäller lokalvården av samtliga våra 320 egenägda butiker.

– Dessutom ligger detta helt i linje med vårt synsätt och vårt mål när det gäller samhällsnytta och mångfald för att minska utanförskapet på den svenska arbetsmarknaden, säger Anders Strålman, vd och koncernchef Axfood AB.

Det nya samarbetet innebär inte bara ett betydligt utvidgat städavtal, utan också att Axfood ges tillgång till hela Samhalls personalstyrka och därmed möjlighet till framtida egna rekryteringar.

Avtalet är treårigt och kan sedan förlängas löpande. Men Axfood ser förstås samarbetet med Samhall betydligt mer långsiktigt.

– Vi är oerhört glada över att ha tecknat detta avtal med Axfood. Genom samarbetet får våra yrkeskunniga medarbetare möjlighet att arbeta i Axfood butiker runt om i hela landet, samtidigt som vi stärker och utvecklar Samhall som en av landets ledande service- och tjänsteleverantörer, säger Monica Lingegård, vd på Samhall.

Claes Salomonsson, presschef Axfood, telefon 0702-89 89 83

Albin Falkmer, informationschef Samhall AB, telefon 0705-09 72 06